Μία συγκεντρωτική ανάρτηση των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων που πραγματοποιήσαμε στο Νηπιαγωγείο μας:
Πριν όμως θα ήθελα να παρουσιάσω με έναν όσο μπορώ πιο απλό και κατανοητό τρόπο την πορεία εφαρμογής των Εργαστηρίων:
Θεωρώ ότι όσοι συμμετέχουμε σε πιλοτικά προγράμματα που στη
συνέχεια γενικεύονται, καλό είναι να μοιραζόμαστε όσα αποκομίζουμε.
Σε λίγο ξεκινά η σχολική χρονιά και ανάμεσα στις πολλές
αλλαγές που θα υπάρχουν στα Νηπιαγωγεία (στην Εκπαίδευση γενικότερα), είναι και
η γενικευμένη εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.
Ο τρόπος εφαρμογής τους είναι ο ίδιος σε όλες τις βαθμίδες Εκπαίδευσης.
Πέρυσι το σχολείο μου συμμετείχε στην πιλοτική εφαρμογή των
Εργαστηρίων. Είμαι γενικά υπέρ της συμμετοχής σε πιλοτικά προγράμματα, επειδή
σου δίνουν την ευκαιρία:
1.Να επιμορφωθείς.
2.Να εκφέρεις τους προβληματισμούς και τις προτάσεις σου
κατά την αξιολόγηση, με την ελπίδα ότι θα ληφθούν υπ' όψιν από τους αρμόδιους.
3.Να επισημάνεις τα αρνητικά.
Η συμμετοχή σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα, δεν σημαίνει την άνευ
όρων και εκ προοιμίου αποδοχή του. Σε καμία περίπτωση!
Ας πάμε όμως συγκεκριμένα στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων.
Η προσωπική μου άποψη μετά από την συμμετοχή μου στο
πιλοτικό, είναι στη βάση της θετική.
Αλλά με ενστάσεις, προτάσεις και προβληματισμούς, που μέσω
της Αξιολόγησης έχουν αποσταλεί στο ΙΕΠ, όπως και όλων όσων συμμετείχαν.
Να ξεκινήσουμε από το πολύ θετικό,
Γιατί να μην έχουμε και μεις στο Νηπιαγωγείο κάποιο υλικό
έτοιμο και να τα δημιουργούμε όλα μόνοι μας από την αρχή;
Φυσικά αυτό το υλικό όποιος θέλει μπορεί να το εμπλουτίσει,
να το διευρύνει.
Αλλά όπως και αν το χρησιμοποιήσει κανείς, είναι μία μεγάλη
βοήθεια.
Πάμε στην εφαρμογή των Εργαστηρίων στη σχολική μονάδα με πολύ απλά βήματα.
1. Συνεδριάζει ο Σύλλογος Διδασκόντων.
Συντάσσουμε το πρακτικό του Συλλόγου Διδασκόντων και το αποστέλλουμε στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στο Τμήμα Εκπαιδευτικών Θεμάτων.
2.Εκπονούμε στη συνέχεια το Σχέδιο Δράσης της
Σχολικής Μονάδας, (Εδώ είναι που
χρειάζεται λίγη γραφική δουλειά, αλλά υπάρχουν πρότυπα) και σχεδιάζει το Σχέδιο
Δράσης της Σχολικής Μονάδας όπου πατώντας πάνω στα πρότυπα δημιουργούμε το δικό
μας.
Είναι μία ομπρέλα όπου θα εντάξουμε τα σχέδια δράσης των τμημάτων
(θα αναλυθούν παρακάτω), τα οποία μπορούμε στην πορεία να τα αλλάξουμε και να επικαιροποιήσουμε αν χρειαστεί.
Πάμε τώρα στην εφαρμογή των Εργαστηρίων.
(Πιστεύω ότι η υποχρεωτική εφαρμογή 4 θεματικών κύκλων, είναι κάτι που πρέπει να ξαναδεί το Υπουργείο).
Aνά δίμηνο λοιπόν, το κάθε τμήμα επιλέγει τη θεματική
ενότητα με την οποία θα ασχοληθεί (Μπορεί όλα τα τμήματα να κάνουν τα ίδια).
Υπάρχουν 4 θεματικοί κύκλοι.
1.Ζω καλύτερα - Ευ Ζην
2.Φροντίζω το περιβάλλον
3.Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
4.Δημιουργώ και Καινοτομώ -Δημιουργική Σκέψη και
Πρωτοβουλία.
Σε κάθε θεματικό κύκλο, υπάρχουν υποενότητες, διαφορετικές
για κάθε βαθμίδα.
Η κάθε υποενότητα έχει πολλές θεματικές ενότητες. Επιλέγουμε
μία θεματική ενότητα από μία υποενότητα
κάθε θεματικού κύκλου. Συνολικά δηλαδή, 4 θεματικές ενότητες.
Μία σε κάθε δίμηνο.
Συντάσσουμε σε κάθε
δίμηνο το σχέδιο δράσης του τμήματος για το οποίο επίσης υπάρχουν πρότυπα.
Αντιγραφή επικόλληση στην ουσία κάνουμε από την ταυτότητα του κάθε
προγράμματος.
( Η ταυτότητα προγράμματος υπάρχει σε κάθε θεματική ενότητα
στο υλικό της).
Είναι ένα δισέλιδο που δίνει γενικές πληροφορίες για τις
δεξιότητες που επιδιώκεται να καλλιεργηθούν, και γενικές πληροφορίες για τα
εργαστήρια της ενότητας).
Κάθε θεματική ενότητα έχει από 5-7 συνήθως δίωρα εργαστήρια,
τα οποία εφαρμόζονται μέσα στο ωρολόγιο
πρόγραμμα, σε όλο το δίμηνο και όχι σε μία εβδομάδα.
Αν έχουμε στο σχολείο ψυχολόγο και κοινωνική Λειτουργό, όπως
εμείς πέρυσι, εμπλέκονται όλοι στη διαδικασία εφόσον το θέλουν. Εμάς τα
κορίτσια μας βοήθησαν πάρα πολύ.
Στο υλικό της κάθε θεματικής ενότητας υπάρχει η ταυτότητα
του προγράμματος και εκπαιδευτικό υλικό.
Από την μικρή εμπειρία μου καλό είναι να επιλέξουμε
προγράμματα (θεματικές ενότητες) με ξεκάθαρες δράσεις.
Ας δούμε πώς είναι δομημένα όλα πριν αποφασίσουμε ποιο θα
επιλέξουμε. Υπάρχουν προγράμματα που σε
πάνε από εργαστήρι σε εργαστήρι πολύ ξεκάθαρα και άλλα που δίνουν μεγαλύτερη
ευελιξία και θέλουν ψάξιμο.
Η συνεργασία με
φορείς λόγω covid ήταν περιορισμένη σε μας και γινόταν μέσω webex.
Αξιολόγηση:
Ανεξάρτητα από την αξιολόγηση που ζητάνε, σε κάθε
σχέδιο δράσης θα χρειαστεί με την ολοκλήρωσή
του να γράψουμε 5 πράγματα στην αξιολόγηση του σχεδίου τμήματος. Τελείως απλά.
Το πορτφόλιο του μαθητή κατά την άποψη τη δική μου πάντα,
όπως το ζητάνε δε μπορεί να εφαρμοστεί στο Νηπιαγωγείο. Αυτοαξιολόγηση και
Ετεροαξιολόγηση στο Νηπιαγωγείο δε μπορεί να γίνει (αν και για όλα μας έχω
ικανές).
Το πορτφόλιο μπορεί να περιλαμβάνει τις εργασίες του παιδιού
σε κάθε θεματική ενότητα και κάποια φύλλα αξιολόγησης από αυτά που εμείς οι
Νηπιαγωγοί πολύ καλά ξέρουμε να δημιουργούμε!
Επίσης, αν νομίζουμε ότι θα μας βοηθήσει μπορούμε να
συνδέδουμε τις θεματικές ενότητες μεταξύ τους.
Ας έχουμε θετική
στάση.
Ας το δούμε ως βοηθητικό εργαλείο στην εκπαιδευτική
διαδικασία.
Και μην ξεχνάτε ότι στη μεγάλη κοινότητα του fb και του
Διαδικτύου, είμαστε εδώ για να βοηθάμε ο ένας τον άλλο!
Το ίδιο θα κάνουμε και τώρα!
Επίσης, μην ξεχνάτε ότι θα γίνουν επιμορφώσεις.
Αναρτήσεις:
Για να δείτε την κάθε ανάρτηση πατήστε πάνω στα ενεργά Link κάθε ανάρτησης:
Η αρχική ενημέρωση προς τους γονείς στο ιστολόγιο του σχολείου μας:
Εργαστήρια Δεξιοτήτων – Ενημέρωση Γονέων
1ος Θεματικός Κύκλος:"Ζω καλύτερα - Ευ Ζην". Υποενότητα: "Ψυχική Υγεία". Θεματική ενότητα: Το παπάκι πάει..." από το Χαμόγελο του Παιδιού.
Το παπάκι πάει..." από το Χαμόγελο του Παιδιού.
Δεύτερος θεματικός
κύκλος: "Φροντίζω το περιβάλλον". Από την
Υποθεματική:"Οικολογική Συνείδηση φιλοζωία, τα δικαιώματα των ζώων"
επιλέξαμε να αξιοποιήσουμε τη θεματική ενότητα: "Ομάδα δράσης μαθητών για
την προστασία των ζώων συντροφιάς Δίκτυο Τέχνης και Δράσης".
Πρώτη Ανάρτηση:
Τα συναισθήματα των ζώων μέσα από την Τέχνη
Δεύτερη Ανάρτηση:
Τι σκέφτονται τα ζώα; Τα δικαιώματα των ζώων
"Εκπαιδεύοντας υπεύθυνους κηδεμόνες "
Τέταρτη Ανάρτηση:
"Όλοι μαζί θα ακουστούμε πιο πολύ", "Συνεργασία με
Πέμπτη Ανάρτηση:
"Αδέσποτα και δεσποζόμενα ζώα - Αναλαμβάνοντας
Τρίτος Θεματικός Κύκλος: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική
Συναίσθηση και Ευθύνη
(Κάνε πράξη τη συνεργασία και την προσφορά)Υποθεματική:
Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα.
Θεματική ενότητα: Αν όλα τα Παιδιά της Γης....(ΚΕΝΤΡΟ
ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝ ΕΛΠΙΔΑ)
Πρώτη Ανάρτηση:
«Αν όλα τα παιδιά της γης…» 1ο εργαστήριο : «Εμπρός
ξεκινάμε…»: Και σταδιακή αξιολόγηση του
Δευτερη Ανάρτηση:
«Αν όλα τα παιδιά της γης…» : 2ο εργαστήριο «O πλανήτης μου»:
Τρίτη Ανάρτηση:
Εργαστήρια Δεξιοτήτων - «Αν όλα τα παιδιά της γης…»
: 3ο εργαστήριο ) «Χτίζοντας ένα εργαστήρι για τη
«Αν όλα τα παιδιά της γης…» 4ο εργαστήριο:«Οι
Πέμπτη Ανάρτηση:
«Αν όλα τα παιδιά της γης…» : 5ο εργαστήριο «Οι
Έκτη Ανάρτηση:
«Αν όλα τα παιδιά της γης…» : 6ο εργαστήριο «Το
νηπιαγωγείο των ονείρων μου…»:
Τέταρτος Θεματικός Κύκλος:Δημιουργώ και Καινοτομώ.
Θεματική
ενότητα:«Μικροί Μετεωρολόγοι»
Πρώτη Ανάρτηση:
1ο Εργαστήριο: Νέες Τεχνολογίες: «Τι καιρό έχουμε
σήμερα;» 2ο Εργαστήριο: Ρομποτική: «Η μελισσούλα
Δεύτερη Ανάρτηση:
Τρίτη Ανάρτηση:
3ο Εργαστήριο: STEM/STEAM «Ας φτιάξουμε τα δικά
Καλή δύναμη σε όλους!!!
4 σχόλια:
ΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ ΠΟΥ ΘΑ ΤΟ ΒΡΩ?
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ
Καλησπέρα σας διάβασα την ανάρτησή σας για τα εργαστήρια δεξιοτήτων και είναι αρκετά κατατοπιστική. Θα μπορούσατε ίσως να δημοσιεύσετε και ένα πρότυπο πρακτικού συλλόγου διδασκόντων γι αυτό;
Ευχαριστούμε πολύ για τη βοήθεια που μας προσφέρετε!!!
Εμένα η απορία μου είναι άλλη μιας και το έχετε υλοποίηση οι παράλληλες πως εντάχτηκαν, αν και εφόσον είχατε στο σχολείο σας.
Δημοσίευση σχολίου