Εργαστήρια Δεξιοτήτων:
Τρίτος Θεματικός Άξονας: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
(Κάνε πράξη τη συνεργασία και την προσφορά)
Υποθεματική: Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα.
Θεματική ενότητα: Αν
όλα τα Παιδιά της Γης....(ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝ ΕΛΠΙΔΑ)
3ο εργαστήριο «Χτίζοντας ένα εργαστήρι για τη διαφορετικότητα»:
Οι στόχοι είναι να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τα συναισθήματα που τους προκαλεί η διαφορετικότητα του άλλου και να αναγνωρίσουν τι σημαίνει η αποδοχή της διαφορετικότητας του άλλου.
Το εργαστήρι αυτό πραγματοποιήθηκε εξ ολοκλήρου στη webex. Δε μπορέσαμε να πραγματοποιήσουμε τις δράσεις όπως θα κάναμε στη φυσική μας τάξη και γι΄αυτό η καλλιέργεια των στοχευμένων δεξιοτήτων δεν επιτεύχθηκε στο βαθμό που θα θέλαμε.
Κάνουμε βιωματικές δραστηριότητες, προσαρμοσμένες στη
webex.
Χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες και τους αναθέτουμε ρόλους
αντιθέτων.
- αρκούδες (μεγάλο σώμα, βαρύ βήμα, κάνοντας «Ο»)/ μέλισσες
(μικρό σώμα, που το αναπαριστώ με τα χέρια, σαν να πετάει, κάνοντας «μπζ»)
- παππούδες ( σκυφτοί, με το ένα χέρι κρατάνε μπαστούνι και
με το άλλο τη μέση τους, κάνοντας «ΩΧ») /μωρά ( μπουσουλάνε και κάνουν «ΟΥΑ»)
φασαριόζοι (περπατούν κάνοντας πολύ φασαρία, κτυπάνε τα
πόδια με δύναμη στο πάτωμα και φωνάζουν «Α»/ ήσυχοι (περπατούν πατώντας ελαφριά
στις μύτες των ποδιών τους, τα χέρια τους είναι ανοικτά σε έκταση και λένε
«Σςςςςς»)
- χαρούμενοι ( περπατούν με πηδηχτά βήματα, χαμογελούν και
φωνάζουν «Γιούπι!!!!!»/ λυπημένοι (σέρνουν τα βήματά τους, έχουν σκυθρωπό
πρόσωπο και ρουφάν τη μύτη τους)
- τέρατα (άσχημα πλάσματα που κάνουν περιέργες κινήσεις και
γκριμάτσες, βγάζουν τη γλώσσα έξω και βγάζουν μια κραυγή «Μπλια»)/ πριγκίπισσες
(περπατούν στις μύτες των ποδιών με μικρά βήματα, χαμογελαστές, κρατώντας με το
ένα χέρι την κορώνα και τοποθετώντας το άλλο μπροστά στο στόμα σαν να
ντρέπονται, κάνοντας «Οοο»)
- αρσενικό (περπατούν με λυγισμένα γόνατα, ανοιχτά πόδια και
χέρια γροθιές, φωνάζοντας δυνατά «ΧΟ»)/ θηλυκό (περπατάν στις μύτες των ποδιών,
χέρια λικνίζονται στον αέρα και τραγουδάν «έλα-έλα- έλα»)
(Από το υλικό του ΚΕΝΤΡΟΥ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΑΝ.ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ «ΕΛΠΙΔΑ» που υπέρχει στην πλατφόρμα του Ι.Ε.Π.).
Οι ρόλοι στη συνέχεια αντιστρέφονται.
Στη συνέχεια αφηγούμαστε μία ιστορία!
Αφήγηση: «Σε μια μικρή προαστιακή κοινότητα, μια
καμηλοπάρδαλη έκτισε ένα καινούριο σπίτι σύμφωνα με τις προδιαγραφές της
οικογένειάς της. Ήταν ένα εκπληκτικό σπίτι για καμηλοπαρδάλεις· ψηλοτάβανο, με
μεγάλα ανοίγματα στις πόρτες. Τα ψηλά παράθυρα διασφάλιζαν άπλετο φως και
όμορφη θέα, προστατεύοντας ταυτόχρονα την προσωπική ζωή της οικογένειας. Οι
στενοί διάδρομοι εξοικονομούσαν πολύτιμο χώρο χωρίς να λείπουν οι ανέσεις. Το
σπίτι ήταν τόσο καλοκτισμένο που κέρδισε το Ετήσιο Εθνικό Βραβείο Σπιτιού για
Καμηλοπαρδάλεις. Οι ιδιοκτήτες του σπιτιού ήταν πολύ περήφανοι.
Μια μέρα, ενώ η καμηλοπάρδαλη δούλευε στο προηγμένης
τεχνολογίας ξυλουργείο της στο υπόγειο, κοίταξε τυχαία έξω από το παράθυρο.
Ένας ελέφαντας κατέβαινε το δρόμο. «Τον ξέρω», σκέφτηκε. «Συνεργαστήκαμε σε μια
σχολική επιτροπή. Είναι επίσης άριστος ξυλουργός. Σκέφτομαι να τον φωνάξω να
δει το καινούργιο μου μαγαζί. Ίσως και να συνεργαστούμε με μερικά έργα».
Έτσι η καμηλοπάρδαλη έβγαλε το κεφάλι της από το παράθυρο
και φώναξε τον ελέφαντα. Ο ελέφαντας ήταν κατευχαριστημένος. Είχε χαρεί τη
συνεργασία του με την καμηλοπάρδαλη και ανυπομονούσε να γνωριστούν καλύτερα .
Εκτός αυτού, είχε ακούσει για το ξυλουργείο και ήθελε να το δει. Οπότε
κατευθύνθηκε στην πόρτα του υπογείου και περίμενε να του ανοίξουν. «Πέρασε,
πέρασε», είπε η καμηλοπάρδαλη. Αλλά αμέσως υπήρξε πρόβλημα. Ενώ ο ελέφαντας
μπορούσε να χωρέσει το κεφάλι του από την πόρτα, δεν μπορούσε να προχωρήσει
παραπέρα.
«Ήταν καλή σκέψη να κατασκευάσουμε πόρτα με δυνατότητα
επέκτασης για να χωράει ο εξοπλισμός του ξυλουργείου», είπε η καμηλοπάρδαλη.
«Δώσε μου ένα λεπτό να τακτοποιήσω το πρόβλημά μας». Αφαίρεσε μερικά μάνταλα
και φατνώματα για να περάσει ο ελέφαντας. Οι δυο γνωστοί αντάλλαζαν μετά χαράς
ιστορίες ξυλουργικής , όταν η σύζυγος της καμηλοπάρδαλης έσκυψε το κεφάλι της
στις σκάλες του υπογείου και φώναξε τον άντρα της: «Τηλέφωνο, αγάπη μου. Είναι
το αφεντικό σου». «Καλύτερα να πάρω το τηλεφώνημα αυτό επάνω, στο γραφείο»,
είπε η καμηλοπάρδαλη στον ελέφαντα. « Σε παρακαλώ, αισθάνσου σαν στο σπίτι σου·
μπορεί να αργήσω λίγο». Ο ελέφαντας έριξε μια ματιά τριγύρω, είδε ένα
μισοτελειωμένο έργο στον τόρνο στην άλλη άκρη του χώρου και αποφάσισε να το
εξερευνήσει. Καθώς προχωρούσε στο διάδρομο που οδηγούσε στο μαγαζί, άκουσε ένα
ανησυχητικό τρίξιμο. Έκανε πίσω γδέρνοντας το κεφάλι του. «Ίσως να πάω να βρω
την καμηλοπάρδαλη επάνω», σκέφτηκε. Αλλά ανεβαίνοντας τα σκαλοπάτια, τα άκουσε
να αρχίζουν να ραγίζουν. Αναπήδησε και έπεσε πάνω στον τοίχο, ο οποίος άρχισε
επίσης να καταρρέει. Καθώς καθόταν εκεί αναμαλλιασμένος και έντρομος, κατέβηκε
τις σκάλες η καμηλοπάρδαλη. «Τι στο καλό συμβαίνει εδώ;», ρώτησε έκπληκτη η
καμηλοπάρδαλη. « Προσπάθησα να αισθανθώ σαν στο σπίτι μου», είπε ο ελέφαντας. Η
καμηλοπάρδαλη κοίταξε τριγύρω. «Μάλιστα, εντόπισα το πρόβλημα. Ο διάδρομος
είναι υπερβολικά στενός. Θα χρειαστεί να σε αδυνατίσουμε. Υπάρχει σχολή
αεροβικής εδώ κοντά. Αν κάνεις μερικά μαθήματα, θα μπορέσεις να χάσεις κιλά».
«Ίσως», είπε ο ελέφαντας, χωρίς να δείχνει ιδιαίτερα πεπεισμένος. «Και οι
σκάλες δεν αντέχουν το βάρος σου, συνέχισε η καμηλοπάρδαλη. «Αν κάνεις βραδινά
μαθήματα μπαλέτου, είμαι σίγουρος πως θα αποκτήσεις ανάλαφρα βήματα. Εύχομαι
πραγματικά να το κάνεις. Μου αρέσει να σε έχω εδώ». «Μπορεί», είπε ο ελέφαντας,
«αλλά για να σου πω την αλήθεια, αμφιβάλλω αν ένα σπίτι σχεδιασμένο για
καμηλοπάρδαλη, θα μπορούσε ποτέ να λειτουργήσει για έναν ελέφαντα, εκτός αν
υπάρξουν μείζονες αλλαγές». Προβληματισμένοι και οι δύο αποχαιρετίστηκαν και
άρχισαν να σκέφτονται τι να κάνουν. Αποφάσισαν ότι οι φίλοι τους μπορεί να τους
βοηθήσουν κι έτσι συναντήθηκαν μαζί τους…
(Από το υλικό του ΚΕΝΤΡΟΥ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΑΝ.ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ «ΕΛΠΙΔΑ» που υπέρχει στην πλατφόρμα του Ι.Ε.Π.).
Ερωτήσεις για συζήτηση
• Πώς αισθάνεται η καμηλοπάρδαλη για τον ελέφαντα;
• Πώς αισθάνεται ο ελέφαντας για την καμηλοπάρδαλη;
Αφού τα παιδιά δίνουν απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα,
ψάχνουν να βρουν τρόπους να τους βοηθήσουν!
Πώς είναι ο καθένας; Τι πρέπει να προσέξουμε ώστε να χωράνε
και οι 2;
Ζητάμε από τα παιδιά πρώτα να ζωγραφίσουν και στη συνέχεια
να κατασκευάσουν μία μακέτα που να απεικονίζει το εργαστήριο της καμηλοπάρδαλης
και του ελέφαντα. Χρειάζεται να σκεφτούν πώς πρέπει να είναι αυτό ώστε να
μπορούν να χωράνε και να δουλεύουν εκεί μέσα και οι δύο.
Ανάπτυξη κριτικής σκέψης. Πρόκληση, προβληματισμός, πειραματισμός, εξαγωγή συμπερασμάτων, επίλυση προβλημάτων.
Για να κατασκευάσουν τη μακέτα χρησιμοποιούν υλικά που βρίσκουν στο σπίτι και το
αποτέλεσμα είναι εκπληκτικό! Φυσικά και πάλι πολύ σημαντική η συνεργασία των γονιών!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου