Παρασκευή 5 Ιουλίου 2019

eTwinning "Lion hunt@the museum" Γινόμαστε Αρχαιολόγοι και κάνουμε Ανασκαφές


Συνεχίζοντας την ενασχόλησή μας με το eTwinning πρόγραμμά μας "Lion hunt@the museum" γνωρίσαμε την ιστορία του Λέοντα της Αμφίπολης που
Παίρνουμε την αφορμή λοιπόν, να μιλήσουμε για τους αρχαιολόγους και το έργο τους.
Βλέπουμε στο Internet εικόνες και σχετικά βιντεάκια:
Καταγράψαμε τα ρούχα, τον εξοπλισμό και τα εργαλεία του αρχαιολόγου και δημιουργήσαμε ένα πίνακα αναφοράς:

Στη συνέχεια φτιάχνουμε όλοι μαζί ένα μεγάλο αρχαιολόγο σε χαρτί του μέτρου, το ποθετώντας και τα εργαλεία και τον εξοπλισμό που χρησιμοποιεί:



Ψάξαμε στα υλικά της τάξης και βρήκαμε πράγματα που χρησιμοποιεί ο αρχαιολόγος στις ανασκαφές και φτιάξαμε το κουτί του αρχαιολόγου:

Σε φύλλο αξιολόγησης τα παιδιά ζωγράφισαν τον αρχαιολόγο με τα εργαλεία του και τα ρούχα του:



Στη συνέχεια σε φύλλο αξιολόγησης, γίνομαι αρχαιολόγος και κάνω τη δική μου ανασκαφή!



Και ήρθε η ώρα να κάνουμε αληθινές ανασκαφές!
Ψάχνουμε λοιπόν και βρίσκουμε ότι:
Με αργές, πολύ προσεκτικές και έμπειρες κινήσεις.
Σε κάθε συστηματική ανασκαφή

παράγεται το τοπογραφικό σχέδιο της περιοχής που θα ανασκαφεί...
και χαράσσεται ένας κάνναβος...
δηλαδή ένα σύνολο τετραγώνων, συνήθως 4x4 μ, που διαιρούν τον ανασκαφικό χώρο σε μικρότερες περιοχές, δημιουργώντας έναν γεωμετρικό χώρο σκαμμάτων. Στις κορυφές τους τοποθετούνται καρφιά ή «πασσαλάκια», στις πλευρές τους νήματα ή πλαστικές κορδέλες.
Σε κάθε τετράγωνο δίνεται μία ένδειξη (1,2,3 ή Α, Β, Γ, ή Α1, Α2, Α3, κ.α.) και έτσι είναι δυνατή:
· η πρώτη προσωρινή κατάταξη στο χώρο τόσο των κινητών όσο και των σταθερών ευρημάτων, με ακριβείς ενδείξεις του σημείου εύρεσής τους και μέτρηση των συντεταγμένων τους από συγκεκριμένα σημεία
· Η οργάνωση του σχεδίου αποτύπωσης της ανασκαφής και η διευκόλυνση των επιμέρους ερευνών

δημιουργούνται οι ανασκαφικοί «μάρτυρες»...

τα άσκαφα τμήματα κάθε σκάμματος που παραμένουν έτσι για να:
· μαρτυρούν τα στάδια της ανασκαφής επιτρέποντας την παρακολούθηση της στρωματογραφίας
· εξυπηρετούν τις ποικίλες ανάγκες μιας ανασκαφής δημιουργώντας μονοπάτια για τη διέλευση ανθρώπων και υλικών

τηρείται λεπτομερές ημερολόγιο...

αναλογικό (με χαρτί και μολύβι) και ψηφιακό (στον Η/Υ), με σχέδια των αρχιτεκτονικών και κινητών ευρημάτων, της στρωματογραφίας και λεπτομερείς πληροφορίες για το 'τι', 'πού', 'πώς' και 'σε τι κατάσταση' των ευρημάτων

σχεδιάζεται γραμμικά κάθε αρχιτεκτόνημα

υπό κλίμακα και σε ορθή προβολή, όψεις, κατόψεις, τομές και αξονομετρικά σχέδια

τεκμηριώνεται φωτογραφικά 

η ανασκαφή και αεροφωτογραφίζεται ο χώρος (από μπαλόνι, ειδικές κατασκευές, ελικόπτερο…)

στη συνέχεια, τα ευρήματα δέχονται μια σειρά από ειδικές φροντίδες

· Συλλέγονται προσεκτικά και συσκευάζονται πρόχειρα
· Καθαρίζονται και δέχονται τις πρώτες βοήθειες
· Σχεδιάζονται, καταγράφονται, φωτογραφίζονται
· Συσκευάζονται μαζί με τις ταμπελίτσες που φέρουν τις ανασκαφικές πληροφορίες
· Μεταφέρονται και τοποθετούνται με συστηματικό και οργανωμένο τρόπο σε αποθηκευτικούς χώρους.
Οι πληροφορίες είνια από ΕΔΩ
Χαράσσουμε  λοιπόν έναν κάνναβο στην τάξη, πάνω στη μοκέτα. Τον χωρίζουμε σε τατράγωνα, τα οποία αριθμούμε:

Στην ουσία δημιουργούμε έναν πίνακα διπλής εισόδου, που από τη μία πλευρά έχει γράμματα και από την άλλη αριθμούς. Κάτω από το ύφασμα κρύβουμε αγγεία και τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες αρχαιολόγων αρχίζουν τις ανασκαφές!
Χρησιμοποιούν τα φτυαράκια, την πυξίδα, το φακό, τον μεγεθυντικό φακό, τα σκουπάκια και τα βουρτσάκια για καθαρισμό, τη φωτογραφική μηχανή... 

Ας παρατηρήσουμε βήμα βήμα τις εργασίες τους:
Βρίσκουμε το αγγείο:


 Το παρατηρούμε:


Δημιουργούμε το καρτελάκι- ταυτοτητα

 του αγγείου σύμφωνα με το τετράγωνο

 του κάνναβου στο οποίο βρέθηκε...


 Και το τοποθετούμε στο αγγείο που θα 

τοποθετηθεί στο Μουσείο που θα 

ετοιμάσουμε στη συνέχεια:


Ψάχνουμε πληροφορίες σε σχετικά 

βιβλία:




Στη συνέχεια η κάθε ομάδα αρχαιολόγων, αφού έχει κάνει τις εργασίες που πρέπει, δημιοοιουργεί το ημερολόγιο αρχαιολόγου όπου καταγράφονται οι καιρικές συνθήκες, το είδος του εδάφους, το σημείο που ανακάλυψαν το εύρημα, το ίδιο το εύρημα και τα ονόματα των μελών της ομάδας:






Στη συνέχεια βγήκαμε στην αμμοδόχο, όπου δημιουργήσαμ ένα χώρο ανασκαφών. Είχαμε ζωγραφίσει μόνοι μας πήλινα αγγεία, τα σπάσαμε με ένα σφυράκι και τα θάψαμε στην άμμο: 
Δημιουργήαμε και εδώ τον κάνναβο, θάψαμε τα κομμάτια των αγγείων και αρχίζουν οι ανασκαφές:
 Βρίσκουμε και συλλέγουμε τα κομμάτια:


Και στη συνέχεια γίνεται η επεξεργασία: Τα σκκουπίζουμε, τα καθαρίζουμε, προσπαθούμε να τα συμναρμολογήσουμε


Και τέλος συμπληρώνουμε το δελτίο καταγραφής ανασκαφής:







Τρίτη 2 Ιουλίου 2019

eTwinning "Lion hunt@the museum" "H ιστορία του λιονταριού της Αμφίπολης και ο Χάρτης της διαδρομής από τις Σέρρες


Στη διάρκεια του eTwinning  προγράμματος "Lion hunt@the museum", τα παιδιά γνώρισαν την ιστορία του Λιονταριού της Αμφίπολης και προσπάθησαν να μάθουν τα μυστικά του Λόφου του Καστά που φυλούσε το Λιοντάρι μας.

Σύμφωνα με πληροφορίες που αντλήσαμε από τη ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ:
Η ανεύρεση του μνημείου είναι συνδεδεμένη με τη νεότερη πολεμική ιστορία της Μακεδονίας, καθώς ο εντοπισμός των πρώτων τμημάτων του οφείλεται σε Έλληνες στρατιώτες, που είχαν στρατοπεδεύσει εκεί κατά τον Β΄ Βαλκανικό Πόλεμο, και μερικά χρόνια αργότερα το 1916 η ανακάλυψη περαιτέρω τμημάτων από Άγγλους στρατιώτες κατά την κατασκευή οχυρωματικών έργων κατά την διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Μετέπειτα, κατά την εκτέλεση των έργων αποξήρανσης του Στρυμόνα από την εταιρεία Μονξ-Γιούλεν την δεκαετία του '30, αποκαλύφθηκαν στις εκβολές του ερείπια αρχαίας γέφυρας και βρέθηκαν μέσα σε λάσπη του ποταμού τεράστια τεμάχια του μαρμάρινου λέοντος. Παρά ταύτα, το 1937, χάρη σε πρωτοβουλία του πρεσβευτή των Ηνωμένων Πολιτειών στην Ελλάδα Λίνκολν ΜακΒη, την ιδιωτική πρωτοβουλία και τη συμπληρωματική ενίσχυση του ελληνικού κράτους, ο Λέων της Αμφίπολης αναστηλώθηκε.
Ψάξαμε στον υπολογιστή πληροφορίες σχετικές:
Ο Λέων της Αμφίπολης θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά μνημεία του 4ου αιώνα π.Χ και αποτελεί για περισσότερα από 70 χρόνια, σήμα κατατεθέν της Αμφίπολης. Η ανακάλυψη του λέοντα από Έλληνες στρατιώτες και η απόπειρα αρχαιοκαπηλίας από Βρετανούς Το λιοντάρι, που σήμερα βρίσκεται δίπλα στην παλιά γέφυρα του Στρυμόνα στην επαρχιακή οδό Αμφίπολης- Σερραϊκής ακτής, δεν ήταν ανέκαθεν ενιαίο γλυπτό, αλλά αποτελούταν από ξεχωριστά κομμάτια. Την ύπαρξη αρχαίων ερειπίων στην παραποτάμια περιοχή του Στρυμόνα ανέφεραν για πρώτη φορά στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, Έλληνες στρατιώτες της 7ης μεραρχίας, κατά τη διάρκεια του πρώτου Βαλκανικού πολέμου. ... Οι στρατιώτες είχαν στρατοπεδεύσει στην περιοχή και εντόπισαν κάποια μάρμαρα, που σύμφωνα με τις μετέπειτα έρευνες των ειδικών, αποτελούσαν τμήματα της βάσης του Λέοντα. Η Υπηρεσία έστειλε τους αρχαιολόγους Γ. Οικονόμου και Α. Ορλάνδο για να αξιολογήσουν τα ευρήματα, οι οποίοι δεν πρόλαβαν να κάνουν αναλυτική έρευνα γιατί τους πρόλαβε ο πόλεμος. Τέσσερα χρόνια μετά και ενώ ο Α’ Παγκόσμιος πόλεμος ήταν σε εξέλιξη, Βρετανοί αξιωματικοί ενός εκστρατευτικού σώματος, βρήκαν τμήματα του ίδιου του λιονταριού στις εκβολές του ποταμού Στρυμόνα. Οι Βρετανοί, άξιοι συνεχιστές του «ελγίνειου πνεύματος», προσπάθησαν να μεταφέρουν τα μαρμάρινα κομμάτια στην ακτή για να τα φυγαδεύσουν στη χώρα τους, αλλά δεν τα κατάφεραν γιατί δέχτηκαν επίθεση από τους Βούλγαρους και αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν άμεσα την περιοχή. Τα τμήματα του λέοντα παρέμειναν διάσπαρτα στις όχθες του ποταμού μέχρι το 1930, οπότε άρχισαν να τα μελετούν δύο μέλη της γαλλικής αρχαιολογικής σχολής Αθηνών. Οι P. Collart και P. Devampez είχαν κληθεί από τους υπαλλήλους της εταιρίας Ούλεν, η οποία έκανε τότε αποστραγγιστικά έργα στην περιοχή.... 
ΟΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΕΔΩ

Είδαμε βιντεάκια για την ιστορία του Λιονταριού και του Λόφου του Καστά:





Οι αρχαιολόγοι σήμερα πιστεύουν ότι ο Λέων της Αμφίπολης κατά την αρχαιότητα, ήταν τοποθετημένος στην κορυφή του λόφου Καστά.... 

Η Προϊσταμένη της ΚΗ’ Εφορίας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και επικεφαλής των σημερινών ανασκαφών στην Αμφίπολη, Κατερίνα Περιστέρη ανέφερε για τη σχέση του λέοντα με τον τύμβο: «Ο Τύμβος Καστά Αμφίπολης και το μνημείο του Λέοντος είναι δύο μνημεία που συνομιλούν μεταξύ τους συνδυάζοντας συγκρίσιμα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά και η χρονολόγησή τους ανήκει στο τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. αιώνα. Οι λατύπες (θραύσματα από επεξεργασία μαρμάρου) που βρέθηκαν γύρω από το ταφικό σήμα στην κορυφή του τύμβου Καστά, δηλώνουν την ύπαρξη μεγάλου μαρμάρινου μνημείου, που δεν είναι άλλο από το Λέοντα και την βάση του». Η κυρία Περιστέρη έχει πραγματοποιήσει έρευνα στο παρελθόν μαζί με τον συνεργάτη της Μιχάλη Λεφαντζή, σύμφωνα με την οποία το λιοντάρι ήταν στον περίβολο του τάφου, ο οποίος κατά τη ρωμαϊκή εποχή είχε καταστραφεί με αποτέλεσμα πολλά μαρμάρινα κομμάτια να μετακινηθούν από εκεί. Αν όντως τα δύο μνημεία συνδέονται, τότε η αφορμή με την οποία στήθηκε το γλυπτό ή προς τιμήν ποιού στήθηκε, θα μπορούσε να δώσει απαντήσεις για τον ένοικο του τάφου. Σύμφωνα με άλλους επιστήμονες, ο Λέων της Αμφίπολης κατασκευάστηκε για άλλους λόγους και όχι σαν ταφικό σύμβολο.... 
Σύμφωνα με τη λαϊκή δοξασία το λιοντάρι της Αμφίπολης δεν έχει γλώσσα, ακριβώς για να μην μπορεί να «μιλήσει» και να προδώσει σε ποιον ανήκει ο τάφος.... 

Ο Τύμβος του Καστά στην Αμφίπολη:

Αφού πήραμε τις πληροφορίες μας, ζωγραφίσαμε ομαδικά την ιστορία του Λιονταριού της Αμφίπολης:




Το Λιοντάρι φύλακας στον Τύμβο του Καστά:
Γίνεται σεισμος και ο Λέων γίνεται κομμάτια και κατρακυλά στο Λοφο:
Οι αρχιολόγοι βρήκαν το Λιοντάρι στον ποταμό Στρυμώνα:
Οι αρχαιολόγοι στναρμολογούν το λιοντάρι και το τοποθετούν στο βάφρο του δίπλα στο Στρυμόνα:

Τα παιδιά σε φύλλο αξιολόγησης απεικονίζουν την ιστορία του Λιονταριού:




Τα παιδιά ζωγραφίζουν το Λέοντα της Αμφίπολης όπως είναι σήμερα:




Δημιουργήσαμε το πρωτοσέλιδο μιας εφημερίδας!
Τα μάθατε τα νέα; Αρχαιολόγοι βρήκαν στον ποταμό Στρυμόνα το Λέοντα της Αμφίπολης:







 Φτιάξαμε το χάρτη της διαδρομής που ακολουθούμε για να φτάσουμε από τις Σέρρες στο σημείο που βρίσκεται ο Λέων της Αμφίπολης:
Ο χάρτης μας ετοιμάστηκε:






Τα παιδιά εκαναν το χάρτη της διαδρομής σε ατομικό φύλλο αξιολόγησης: