Τετάρτη, 7 Φεβρουαρίου 2018

Ασφαλές διαδίκτυο. Επικοινωνώ με σεβασμό και κανόνες



Η Ημέρα Ασφαλούς  Διαδικτύου 2018 γιορτάστηκε  παγκοσμίως την Τρίτη 6 Φεβρουαρίου 2018 με το σύνθημα “Δημιούργησε, επικοινώνησε και μοιράσου με σεβασμό. Ένα καλύτερα διαδίκτυο ξεκινά από εσένα”.
Η Ημέρα Ασφαλούς  Διαδικτύου γιορτάζεται παγκοσμίως τον Φεβρουάριο κάθε έτους για να προωθήσει την ασφαλή και θετική χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας για παιδιά και νέους και να εμπνεύσει μια εθνική συζήτηση. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η Ημέρα Ασφαλούς  Διαδικτύου γιορτάζεται σε περισσότερες από εκατό χώρες, συντονισμένη από το δίκτυο INSAFE / INHOPE, με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των εθνικών Κέντρων Ασφαλούς  Διαδικτύου σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Η μέρα προσφέρει την ευκαιρία να αναδείξουμε τις θετικές χρήσεις της τεχνολογίας και να διερευνήσουμε το ρόλο που όλοι διαδραματίζουμε συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας καλύτερης και ασφαλέστερης διαδικτυακής κοινότητας. Καλεί τους νέους, τους γονείς, τους φροντιστές, τους δασκάλους, τους κοινωνικούς λειτουργούς, τις εταιρείες, τους υπευθύνους για τη χάραξη πολιτικής και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν ένα καλύτερο διαδίκτυο.
Θεωρώντας ότι είναι ένα θέμα με τεράστιο ενδιαφέρον, που μόνο κερδισμένα μπορεί να βγουν τα παιδιά από την προσέγγισή του, τις προηγούμενες μέρες, γιορτάσαμε και μεις τη μέρα Ασφαλούς Διαδικτύου, για να εκμεταλλευτούμε τη δυνατότητα που μας δόθηκε να βοηθήσουμε τα παιδιά να γνωρίσουν τα θετικά και τα αρνητικά τόσο του υπολογιστή όσο και του Διαδικτύου.
Κατά την ανάπτυξη τυ θέματος, χρησιμοποιήσαμε το υλικό που βρήκαμε  ΕΔΩ
Γνωρίσαμε πρώτα τα μέρη του υπολογιστή:


Σε πίνακα καταγράψαμε τα καλά και τα κακά όπως τα αντιλαμβάνονται τα παιδιά:

 Σε φύλλο Αξιολόγησης ζωγραφίσαμε αυτό που μας αρέσει περισσ'οτερο να κάνουμε στο Διαδίκτυο:
Να ψωνίζουμε, να βλέπουμε τον καιρό, να παίζουμε παιχνίδια, να βλέπουμε ταινίες.














Στη συνέχεια μιλήσαμε για τους ιούς από τους οποίους κινδυνεύει ο υπολογιστής. Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί και να μην κατεβάζουμε μόνοι μας προγράμματα, ούτε να μπαίνουμε σε ιστότοπους που δεν ξέρουμε.
Είδαμε με ποιον τρ'οπο προστατεύουμε τον υπολογιστή: ΜΕ προγράμματα antivirus που λειτουργούν σαν ασπίδα προστασίας.
Παρωμοιάσαμε τους ιούς του υπολογιστή, με τους ιούς που προκαλούν τις ιώσεις μας και μας αρρωσταίνουν:
Κάναμε δραματοποίηση: Ο υπολογιστής στη μέση, κάποια παιδιά γύρω γύρω αποτελούν την ασπίδα προστασίας (antivirus), και κάποια άλλα παιδιά είναι οι ιοί που προσπαθούν να μπουν στον υπολογιστή:

Το αποδώσαμε σε φύλλο αξιολόγησης:




Συζητήσαμε για τον χρόνι που πρέπει να ξοδεύουμε στον υπολογιστή και για το κακό που κάνει η υπερβολική χρήση. Πρώτα πρώτα κάνει κακό στην όραση, στο σώμα μας και στον εγκέφαλο. 
Επίσης χάνουμε πολύ σημαντικά πράγματα με τον εαυτό μας, με την οικογένειά μας, με τους φίλους μας. Καταλήξαμε στο εξής συμπέρασμα:
ΝΑΙ ΣΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΛΙΓΟ.
Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΕΞΩ ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΜΑΣ
Αυτ'ο αποτέλεσε το κεντρικό σύνθημα της ομαδικής αφίσας μας. Το κάθε παιδί ζωγράφισε αυτό που πιστεύει ότι χάνει όταν κάθεται στον υπολογιστή παραπάνω από όσο πρέπει:







Συνδεθήακμε μέσω skype με το Νηπιαγωγείο Κεντριού Ιεράπετρας και τη φίλη μου την Καλλιόπη Παπουτσάκη. Ε'ιπαμε ένα τραγούδι για το Ασφαλές διαδίκτυο που έγραψε το Νηπιαγωγείο Κεντριού και η Μάχη  Μάνη και δείξαμε τις αφίσες που φτιάξαμε . 
Επικοινωνήσαμε με σεβασμό! 

Μιλήσαμε για τα προσωπικά μας δεδομένα που δεν τα μοιραζόμαστε με κανέναν. Προστατεύουμε έτσι τον εαυτ'ο αμς και την οικογένειά μας. Δε δίνουμε προσωπικές πληροφορίες. Χρησσιμοποιούμε κωδικούς που δεν τους μοιραζόμαστε με κανέναν.
Γιανα καταλάβουν τα παιδιά τι είναι ο κωδικός, καάναμε το παρακάτω φύλλο που ετοίμασε η καλλιόπη παπουτσάκη και το μοιράστηκε μαζί μας.
Στην πρώτη σειρά έγραψαν το όνομά τους.
Στη δεύτερη δημιούργησαν τον κωδικό τους χρησιμοποιώντας γράμματα, αριθμούς και σύμβολα.
Στην τρίτη κάλυψαν τον κωδικό για να μη φαίνεται.


 Κάναμε το προσωπικό μας προφίλ με κεντρικό σύνθημα δε δίνω τα στοιχεία μου σε κανέναν.
Βάλαμε την εικόνα μας, το όνομα χρήστη και τον κωδικό μας:



Μιλήσαμε για όλα όσα πρέπει να προσέχουμε και όλα όσα πρέπει να κάνουμε για να είμαστε ασφαλείς όταν σερφάρουμε.
Χρησιμοποιήσαμε για συζήτηση την παρακάτω αφίσα που βρήκα στο internet και τη μετέφρασα:


Κάναμε την παρακάτω αφίσα- ομαδική εργασία :
"Ασφάλεια στο Διαδίκτυο".
 Σε ποντίκια του υπολογιστή γράψαμε ένα βασικό κανόνα που πρέπει να τηρούεμ για ασφαλή περιήγηση στο διαδίκτυο και τα παιδιά τον εικονογράφησαν:

1. Τα παιδιά πρέπει να χρησιμοποιούν τον υπολογιστή, και ιδιαίτερα το Διαδίκτυο, μόνο αφού ζητήσουν προηγούμενη άδεια από έναν ενήλικα.

 2. Τα παιδιά δεν θα πρέπει ποτέ να «σερφάρουν» ελεύθερα στο Διαδίκτυο. Θα πρέπει να εποπτεύονται συνεχώς από έναν ενήλικα και μόνο ιστοτόπους που έχουν εγκριθεί από τους γονείς / κηδεμόνες τους.

 3. Εάν ένα παιδί συναντήσει ακατάλληλο υλικό, θα πρέπει να ενημερώσει αμέσως έναν ενήλικα. Εάν είναι απαραίτητο, μπορεί να απενεργοποιήσει την οθόνη.
 4.Τα παιδιά πρέπει να χρησιμοποιούν μηχανές αναζήτησης φιλικών προς τα παιδιά όταν αναζητούν πληροφορίες στον ιστό.
 5. Δε δίνουμε ποτέ προσωικές πληροφορίες και κρατάμε κρυφούς τους κωδικούς μας:
 6. Δε συνομιλούμε ποτέ και δεν παίζουμε παιχνίδια με αγνώστους:
 Γράψαμε και κολλήσαμε λέξεις που έχουν σχέση με το Διδίκτυο και την ασφάλεια!
Σεβασμός! Σεβασμ'ος στην επικοινωνία!
Διαβάσαμε το εξαιρετικό βιβλίο Η Μεγάλη απόφαση του @Παπάκι.
Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ προχώρησε στη μετάφραση του γνωστού παιδικού βιβλίου «Η Μεγάλη Απόφαση του @Παπάκη» από το αντίστοιχο παιδικό βιβλίο «Digiduck’sBig Decision” του Βρετανικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.

Το βιβλίο πραγματεύεται τα συναισθήματα των μικρών παιδιών στο διαδίκτυο και πόσο εύκολα μπορεί κάτι το οποίο εμείς θεωρούμε αστείο τελικά να πληγώσει τους φίλους μας.
Ξαφνικά, ο @Παπάκης άκουσε ένα μπιπ και είδε
στην οθόνη του υπολογιστή του ένα νέο μήνυμα
από ένα φίλο του. «Συναρπαστικό!» σκέφτηκε.
Άνοιξε το μήνυμα και γέλασε.
Βοήθεια καταφθάνει για τον @Παπάκη όταν
ήρθε αντιμέτωπος με μία δύσκολη απόφαση!
Ακολουθήστε τον @Παπάκη και τους φίλους
του σε αυτή την ιστορία για τη φιλία και
την υπευθυνότητα στο διαδίκτυο.
το βιβλίο μπορείτε να το κατεβάσετε από ΕΔΩ
Τα παιδιά συμπλήρωσαν το παρακάτω φύλλο αξιολόγησης:















 Με αφορμή τον Παπάπη μιλήσαμε για το @ και είδαμε πού χρησιμοποιείται και πώς. Τα παιδιά χρησιμοποίησαν τ απλήκτρα του υπολογιστη για να κάνουν το @.
Είδαμε Το γλυπτό του"The Internet Messenger"
 Και  στη συνέχεια κάναμε τον Παπάκη και το... @!