Παρασκευή, 5 Ιουλίου 2019

eTwinning "Lion hunt@the museum" Γινόμαστε Αρχαιολόγοι και κάνουμε Ανασκαφές


Συνεχίζοντας την ενασχόλησή μας με το eTwinning πρόγραμμά μας "Lion hunt@the museum" γνωρίσαμε την ιστορία του Λέοντα της Αμφίπολης που
Παίρνουμε την αφορμή λοιπόν, να μιλήσουμε για τους αρχαιολόγους και το έργο τους.
Βλέπουμε στο Internet εικόνες και σχετικά βιντεάκια:
Καταγράψαμε τα ρούχα, τον εξοπλισμό και τα εργαλεία του αρχαιολόγου και δημιουργήσαμε ένα πίνακα αναφοράς:

Στη συνέχεια φτιάχνουμε όλοι μαζί ένα μεγάλο αρχαιολόγο σε χαρτί του μέτρου, το ποθετώντας και τα εργαλεία και τον εξοπλισμό που χρησιμοποιεί:



Ψάξαμε στα υλικά της τάξης και βρήκαμε πράγματα που χρησιμοποιεί ο αρχαιολόγος στις ανασκαφές και φτιάξαμε το κουτί του αρχαιολόγου:

Σε φύλλο αξιολόγησης τα παιδιά ζωγράφισαν τον αρχαιολόγο με τα εργαλεία του και τα ρούχα του:



Στη συνέχεια σε φύλλο αξιολόγησης, γίνομαι αρχαιολόγος και κάνω τη δική μου ανασκαφή!



Και ήρθε η ώρα να κάνουμε αληθινές ανασκαφές!
Ψάχνουμε λοιπόν και βρίσκουμε ότι:
Με αργές, πολύ προσεκτικές και έμπειρες κινήσεις.
Σε κάθε συστηματική ανασκαφή

παράγεται το τοπογραφικό σχέδιο της περιοχής που θα ανασκαφεί...
και χαράσσεται ένας κάνναβος...
δηλαδή ένα σύνολο τετραγώνων, συνήθως 4x4 μ, που διαιρούν τον ανασκαφικό χώρο σε μικρότερες περιοχές, δημιουργώντας έναν γεωμετρικό χώρο σκαμμάτων. Στις κορυφές τους τοποθετούνται καρφιά ή «πασσαλάκια», στις πλευρές τους νήματα ή πλαστικές κορδέλες.
Σε κάθε τετράγωνο δίνεται μία ένδειξη (1,2,3 ή Α, Β, Γ, ή Α1, Α2, Α3, κ.α.) και έτσι είναι δυνατή:
· η πρώτη προσωρινή κατάταξη στο χώρο τόσο των κινητών όσο και των σταθερών ευρημάτων, με ακριβείς ενδείξεις του σημείου εύρεσής τους και μέτρηση των συντεταγμένων τους από συγκεκριμένα σημεία
· Η οργάνωση του σχεδίου αποτύπωσης της ανασκαφής και η διευκόλυνση των επιμέρους ερευνών

δημιουργούνται οι ανασκαφικοί «μάρτυρες»...

τα άσκαφα τμήματα κάθε σκάμματος που παραμένουν έτσι για να:
· μαρτυρούν τα στάδια της ανασκαφής επιτρέποντας την παρακολούθηση της στρωματογραφίας
· εξυπηρετούν τις ποικίλες ανάγκες μιας ανασκαφής δημιουργώντας μονοπάτια για τη διέλευση ανθρώπων και υλικών

τηρείται λεπτομερές ημερολόγιο...

αναλογικό (με χαρτί και μολύβι) και ψηφιακό (στον Η/Υ), με σχέδια των αρχιτεκτονικών και κινητών ευρημάτων, της στρωματογραφίας και λεπτομερείς πληροφορίες για το 'τι', 'πού', 'πώς' και 'σε τι κατάσταση' των ευρημάτων

σχεδιάζεται γραμμικά κάθε αρχιτεκτόνημα

υπό κλίμακα και σε ορθή προβολή, όψεις, κατόψεις, τομές και αξονομετρικά σχέδια

τεκμηριώνεται φωτογραφικά 

η ανασκαφή και αεροφωτογραφίζεται ο χώρος (από μπαλόνι, ειδικές κατασκευές, ελικόπτερο…)

στη συνέχεια, τα ευρήματα δέχονται μια σειρά από ειδικές φροντίδες

· Συλλέγονται προσεκτικά και συσκευάζονται πρόχειρα
· Καθαρίζονται και δέχονται τις πρώτες βοήθειες
· Σχεδιάζονται, καταγράφονται, φωτογραφίζονται
· Συσκευάζονται μαζί με τις ταμπελίτσες που φέρουν τις ανασκαφικές πληροφορίες
· Μεταφέρονται και τοποθετούνται με συστηματικό και οργανωμένο τρόπο σε αποθηκευτικούς χώρους.
Οι πληροφορίες είνια από ΕΔΩ
Χαράσσουμε  λοιπόν έναν κάνναβο στην τάξη, πάνω στη μοκέτα. Τον χωρίζουμε σε τατράγωνα, τα οποία αριθμούμε:

Στην ουσία δημιουργούμε έναν πίνακα διπλής εισόδου, που από τη μία πλευρά έχει γράμματα και από την άλλη αριθμούς. Κάτω από το ύφασμα κρύβουμε αγγεία και τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες αρχαιολόγων αρχίζουν τις ανασκαφές!
Χρησιμοποιούν τα φτυαράκια, την πυξίδα, το φακό, τον μεγεθυντικό φακό, τα σκουπάκια και τα βουρτσάκια για καθαρισμό, τη φωτογραφική μηχανή... 

Ας παρατηρήσουμε βήμα βήμα τις εργασίες τους:
Βρίσκουμε το αγγείο:


 Το παρατηρούμε:


Δημιουργούμε το καρτελάκι- ταυτοτητα

 του αγγείου σύμφωνα με το τετράγωνο

 του κάνναβου στο οποίο βρέθηκε...


 Και το τοποθετούμε στο αγγείο που θα 

τοποθετηθεί στο Μουσείο που θα 

ετοιμάσουμε στη συνέχεια:


Ψάχνουμε πληροφορίες σε σχετικά 

βιβλία:




Στη συνέχεια η κάθε ομάδα αρχαιολόγων, αφού έχει κάνει τις εργασίες που πρέπει, δημιοοιουργεί το ημερολόγιο αρχαιολόγου όπου καταγράφονται οι καιρικές συνθήκες, το είδος του εδάφους, το σημείο που ανακάλυψαν το εύρημα, το ίδιο το εύρημα και τα ονόματα των μελών της ομάδας:






Στη συνέχεια βγήκαμε στην αμμοδόχο, όπου δημιουργήσαμ ένα χώρο ανασκαφών. Είχαμε ζωγραφίσει μόνοι μας πήλινα αγγεία, τα σπάσαμε με ένα σφυράκι και τα θάψαμε στην άμμο: 
Δημιουργήαμε και εδώ τον κάνναβο, θάψαμε τα κομμάτια των αγγείων και αρχίζουν οι ανασκαφές:
 Βρίσκουμε και συλλέγουμε τα κομμάτια:


Και στη συνέχεια γίνεται η επεξεργασία: Τα σκκουπίζουμε, τα καθαρίζουμε, προσπαθούμε να τα συμναρμολογήσουμε


Και τέλος συμπληρώνουμε το δελτίο καταγραφής ανασκαφής:







1 σχόλιο:

Μαρία Χατζηπαναγιώτου είπε...

Ε-ΞΑΙ-ΡΕ-ΤΙ-ΚΟ!!!! Συγχαρητήρια κορίτσι για άλλη μια φορά! Πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγισης μουσειακής αγωγής! Καλό καλοκαίρι σου εύχομαι και καλή ξεκούραση με τόση δουλειά που ρίχνεις κάθε χρόνο! Πολλά φιλιά!