Παρασκευή, 13 Απριλίου 2018

Etwinning"Travelling with a drop" Stem : Διάβρωση εδάφους - Σχηματίζοντας ποτάμια


Διάβρωση εδάφους – Σχηματίζοντας ποτάμια . 
Τι είναι η διάβρωση του εδάφους; Πως γίνεται ; Μαθαίνουμε για την διάβρωση μέσα από βίντεο και τρία πειράματα!

«Η διάβρωση του εδάφους είναι ένα φυσικό φαινόμενο, η εξέλιξη του οποίου έχει επιπτώσεις στη σταθερότητα των οικοσυστημάτων προκαλώντας την υποβάθμιση ή και την αμετάκλητη απώλεια εδάφους».
Η διάβρωση είναι η διαδικασία με την οποία το υλικό στο επάνω στρώμα της επιφάνειας της Γης (συνήθως ασυμπίεστο χώμα, ιζήματα και πέτρα) μεταφέρεται σε άλλη τοποθεσία. Η διάβρωση είναι είτε μηχανική που προκαλείται από τα καιρικά φαινόμενα (αέρα, βροχή, παγετό, θερμότητα) ή χημική, που προκαλείται από την ανθρώπινη δραστηριότητα και την προσθήκη των χημικών ουσιών στο έδαφος (όξινη βροχή, τα λιπάσματα, η απώλεια της βλάστησης λόγω της αποψίλωσης των δασών και την υπερβόσκηση κ.α.).
Η βλάστηση προστατεύει τα εδάφη από τη διάβρωση, γιατί παρέχει κάλυψη από τις σταγόνες βροχής. Αυτό γίνεται τόσο από το θόλο της βλάστησης, όσο και από τη νεκρή βλάστηση που βρίσκεται στο ανώτερο στρώμα του εδάφους, και το στρώμα οργανικής ύλης που σχηματίζεται εκεί. Επιπλέον, το ριζικό σύστημα αυξάνει την συμπίεση του εδάφους, αφού οι μικρές ρίζες κολλάνε στα σωματίδια του εδάφους, περιορίζοντας τη διασπορά των σωματιδίων
Τι θα γίνει αν σε ένα ποτήρι με νερό ρίξουμε ένα μπισκότο ; 
Καταγράφουμε την υπόθεση που κάνει ο καθένας:


Αφού κάναμε ο καθένας την πρόβλεψή μας, τοποθετήσαμε ένα μπισκότο σε νερό και κάθε τρίλεπτο παρατηρούσαμε την αλλαγή και την καταγράφαμε !




Παρακολουθήσαμε τα παρακάτω βίντεο για να δούμε που μπορούμε να συναντήσουμε αυτό που έκανε το νερό στο μπισκότο ;


                                           
Βγήκαμε στην αυλή και στην αμμοδόχο χρησιμοποιήσαμε το λάστιχο για να δούμε τι συμβαίνει όταν το νερό πέφτει στην άμμο με διαφορετικούς ρυθμούς (σιγά, δυνατά ) και από διαφορετικό ύψος ( ψηλά, χαμηλά).
Βλέπουμε πώς σχηματίζονται τα ποταμάκια.


Στη συνέχεια κάναμε το ακόλουθο  πείραμα: Σε αλουμινένια ταψάκια βάλαμε χώμα και στη συνέχεια ρίξαμε νερό σχηματίζοντας στην άμμο διάφορα «ποτάμια»! Προσπαθήσαμε να μιμηθούμε και τα κύματα της θάλασσας και να δούμε πόσο άλλαξε η «παραλία» που είχαμε φτιάξει. 

Στην συνέχεια τα συμπεράσματά μας καταγράφηκαν σε αντίστοιχο φύλλο εργασίας !



 Υπάρχει όμως τρόπος η διάβρωση του εδάφους να γίνεται με πιο αργό ρυθμό ; Τα φυτά βοηθάνε σε αυτό ; Είδαμε το παρακάτω βίντεο και κάναμε το πείραμα με τα τρία μπουκάλια ! Στο ένα βάλαμε μόνο χώμα, στο άλλο χώμα,  φύλλα και ξύλα και στο τρίτο φυτέψαμε λουλούδια ! Ρίξαμε σε κάθε μπουκάλι νερό και …. εντυπωσιαστήκαμε όταν είδαμε το νερό που έβγαινε από το μπουκάλι των φυτών. Ήταν σχεδόν καθαρό, περιείχε ελάχιστο χώμα !
Είδαμε πρώτα το παρακάτω βιντεάκι:



Ρίχνουμε νερό στο πρώτο μπουκάλι που δεν έχει χώμα και παρατηρούμε ότι κατευθείαν φεύγει το χώμα. Η διάβρωση είναι πολύ έντονη;

Για να δούμε τι θα συμβεί αν ρίξουμε νερό στο μπουκάλι που έχει μόνο χώμα:

                                          
Ρίχνουμε νερό στο μπουκάλι που έχει μόνο φύλλα και παρατηρούμε ότι πέφτει λιγότερο νερό με χώμα. Η διάβρωση είναι μικρότερη:
Ας το δούμε και στο βιντεάκι:


Τι θα συμβεί αν ρίξουμε νερό στο μπουκάλι που έχουμε φυτέψει λουλούδια; 
Στο παρακάτω φύλλο αξιολόγησης κάνουμε την πρόβλεψη και μετά καταγράφουμε το συμπέρασμα:






H επιβεβαίωση:


Το επόμενο πείραμα είναι το εξής:
Έχουμε 2 βουνά. Το ένα κάηκε το καλοκαίρι και δεν έχει δέντρα. Το άλλο έχει πάρα πολλά δέντρα:


 Ρίχνουμε νερό στο βουνό που κάηκε και δεν έχει δέντρα...
 Και στο βουνό που έχει δέντρα:
Στο παρακάτω βιντεάκι δείτε τι συμβαίνει και στις 2 περιπτώσεις:
Σε φύλλο αξιολόγησης καταγράφουμε τα συμπεράσματά μας:









Αφού κάναμε όλες αυτές τις δραστηριότητες για τη διάβρωση δίνουμεστα παιδιά τα παρακάτω φύλλα αξιολόγησης - εμπέδωσης:
1. Τι προστατεύει τα εδάφη από τη διάβρωση;

2. Ποιος από τους παρακάτω παράγοντες συμβάλει στη διάβρωση του εδάφους;