Παρασκευή, 17 Φεβρουαρίου 2017

Teachers 4 Europe "Της Ευρώπης ο καιρός"Με αφορμή ένα ποίημα παίζουμε... Ευρώπη!


Συνεχίζοντας το πρόγραμμά μας Teachers 4 Europe "Της Ευρώπης ο καιρός", επεξεργαστήκαμε ένα ποίημα: 
"Ο μικρός χιονάνθρωπος από τη Σουηδία"(Corinne Albout)
Στο βορρά, στη Σουηδία,
μες στα χιόνια και στα κρύα
ζει ένας νάνος από χιόνι
που ποτέ ποτέ δε λιώνει.

Γιατί εκεί όλο χιονίζει
κι ο αέρας στροβιλίζει
τις νιφάδες από χιόνι.

Ξέρεις τι σκέφτομαι λοιπόν;
Είναι η τύχη του βουνό,
αφού ζει στη Σουηδία
μες στα χιόνια και στα κρύα

Με αφορμή το ποίημα ( που το αλλάξαμε λίγο επειδή το ποίημα λέει ότι ζει στη Νορβηγία, αλλά η Νορβηγία δεν ανήκει στην ευρωπαϊκή ένωση) ακολούθησε μία μεγάλη συζήτηση. Γιατί είναι τυχερός ο χιονάνθρωπος που ζει στη Σουηδία; Τι θα συνέβαινε αν ζούσε στην Ελλάδα αλλά σε μία άλλη χώρα με πολύ ήλιο; Οι απόψεις τους αποτυπώθηκαν στο παρακάτω φύλλο για αξιολόγηση που ετοίμασα και που ταυτόχρονα μας έδωσε την αφορμή να μιλήσουμε για τις διαφορές στη θερμοκρασία που υπάρχουν ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες ανάλογα με τη γεωγραφική τους θέση.

Παρακολουθούμε στο χάρτη την πορεία που θα έκανε ο χιονάνθρωπος αν από τη Σουηδία κατέβαινε στην Ελλάδα.



Δημιούργησα στο https://issuu.com το παρακάτω βιβλίο με τις εργασίες - απαντήσεις των παιδιών και την εικονογράφηση του ποιήματος.

               

Το ποίημα μας έδωσε το ερέθισμα να παίξουμε με το χάρτη της Ευρώπης και τα καιρικά φαινόμενα.
Συγκεντρώσαμε τα υλικά για τη δραστηριότητά μας: Μουσικά όργανα, υφάσματα και οι σημαίες της Ευρώπης που είχαν βάψει τα παιδιά. Τις κολλήσαμε σε χαρτονάκια, δημιουργώντας ομάδες ανάλογα με τη γεωγραφική τους θέση και τα καιρικά φαινόμενα που επικρατούν σε κάθε χώρα, όπως τα έχουν αντιληφθεί μέχρι τώρα τα παιδιά.


 Το κάθε παιδί παίρνει τη σημαιούλα του και βρίσκει τη θέση της χώρας στο χάρτη.





 Στη συνέχεια με υφάσματα φτιάχνουμε στο πάτωμα το χάρτη της Ευρώπης. Δημιουργούμε ζώνες με διαφορετικά χρώματα, ξεκινώντας με άσπρα υφάσματα από τη χιονισμένη και παγωμένη Σκανδιναβία και φτάνοντας στην ηλιόλουστη Μεσόγειο με κίτρινα υφάσματα.



 Το κάθε παιδί αφήνει τη σημαιούλα του στη θέση που έχει η ανάλογη χώρα πάνω συο χάρτη που δημιουργήσαμε





 Έχουμε εικόνες με καιρικά φαινόμενα: 
 Έχοντας προηγουμένως συμβουλευτεί το ευρωπαϊκό δελτίο καιρού (όπως κάθε μέρα) ο καθένας πήρε το σύμβολο που αντιστοιχεί στον καιρό που έχει η χώρα του σήμερα και το έβαλε δίπλα στη σημαιούλα του. Κάναμε και αγώνες ποιος θα το βάλει πρώτος.Και ποια ομάδα θα τελειώσει πρώτη όπως έχουν σχηματιστεί οι ομάδες χωρών πάνω στον επιδαπέδιο χάρτη μας.




 Σειρά έχουν τα μουσικά όργανα. Ποιο μουσικό όργανο της τάξης ταιριάζει σε κάθε καιρικό φαινόμενο; Αφού αποφασίσουμε, το κάθε παιδί παίρνει το όργανο που ταιριάζει στον καιρό της χώρας του και κάθεται πάνω στο χάρη στη θέση που ταιριάζει. Κάνουμε μουσικά παιχνίδια.




 Ένα όργανο,ένα καιρικό φαινόμενο. Μία ομάδα παιδιών, παίζουν εναλλάξ τα μουσικά όργανα και οι υπόλοιποι τρέχουν να σταθούν στο σύμβολο του καιρού που ταιριάζει στον ήχο





Με αφορμή το ταξίδι του χιονάνθρωπου επίσης, κάναμε τον κύκλο του νερού και το πείραμα της βροχής. Αυτά τα έκαναν με την κυρία Χρύσα το μεσημέρι.
Έκαναν το πείραμα της βροχής:



 Έφτιαξαν καπελάκια και έκαναν δραματοποίηση τον κύκλο του νερού:


 Σε φύλλο αξιολόγησης, αποτύπωσαν αυτά που έμαθαν: