Κυριακή, 5 Ιουνίου 2016

Etwinning:Μουσικές ιστορίες με πίνακες - «Η κιθάρα δραπέτευσε" Και συνάντησε τα παιδιά που έπαιζαν "Γύρω γύρω όλοι"








Μουσικές ιστορίες με πίνακες – «Η κιθάρα δραπέτευσε»

Μια μοναχική κιθάρα ξεκινάει ένα μουσικό και εικαστικό ταξίδι περνώντας από κάθε νηπιαγωγείο και γνωρίζοντας μουσικές και πίνακες γνωστών Ελλήνων και ξένων ζωγράφων.  Η αφετηρία είναι ο πίνακας «Open window» του Juan Gris.




Η τελευταία μας δράση για το έργο, και η πιο ουσιαστική, αφορά το ταξίδι της «Σάρας της κιθάρας» που ταξιδεύει από πίνακα σε πίνακα με τελικό προορισμό ένα καινούργιο πλέον πίνακα με όλες τις αναμνήσεις του ταξιδιού της !  Οργανώνονται έτσι πολλά παιχνίδια μουσειακής αγωγής, υλοποιούνται παιχνίδια μουσικοκινητικά, επενδύονται οι πίνακες μουσικά και αποδίδονται εικαστικά.
Το ταξίδι μας λοιπόν ξεκινάει από το κλασσικό τμήμα του Νηπιαγωγείου Κεντριού που είχε σαν αρμοδιότητα  να βρει τον πίνακα -αφετηρία του ταξιδιού και να «παίξει»μαζί του !
Πριν έρθει η Σάρα στο Νηπιαγωγείο μας παρακολουθούσαμε την πορεία της από Νηπιαγωγείο σε Νηπιαγωγείο.
Βλέπαμε τις ιστορίες που δημιουργούσαν τα παιδιά με τον πίνακα που είχαν επιλέξει και τη Σάρα την κιθάρα, ακούγαμε τις μουσικές που είχαν επιλέξει και βλέπαμε τα αντικείμενα που έπαιρνε μαζί της από κάθε πίνακα.

Οι ιστορίες γράφονται στο https://docs.google.com μαζί με τις μουσικές που έχουν διαλέξει τα παιδιά για να τις επενδύσουν:



Μπορείτε να δείτε το ταξίδι της Σάρας πριν φτάσει στο δικό μας Νηπιαγωγείο:
Κλασικό τμήμα Νηπιαγωγείου Κεντριού Ιεράπετρας: «Open window»
14ο Νηπιαγωγείο Χανίων – Πίνακας : «Έναστρη Νύχτα» (Starry Night), Vincent Van Gogh
 38o Nηπιαγωγείο Πάτρας – Πίνακας : «Ομόκεντροι κύκλοι», Kandinski
Νηπιαγωγείο Γαρδικίου – Πίνακας :« Το λιβάδι με τις παπαρούνες» , Κλωντ Μονέ
Νηπιαγωγείο Περίκλειας – Πίνακας : «Ιδανικό Ανοιξιάτικο τοπίο», Νικόλαος Γύζης
10o Νηπιαγωγείο Νεάπολης – Πίνακας : «The Seine and la Grande Jatte- Springtime» , Georges Seurat
33ο Νηπιαγωγείο Ευόσμου – Πίνακας : «Mother and child "  ( μικρογραφία του πίνακα «Three Ages of Woman»), Gustav Klimt

2ο Νηπιαγωγείο Ν. Μουδανιών – Πίνακας : «Κούκου»  Ιακωβίδης

Πριν έρθει η Σάρα στο Νηπιαγωγείο μας, συζητήσαμε με τα παιδιά, βλέποντας τους πίνακες των άλλων Νηπιαγωγείων και αποφασίσαμε σε μας η Σάρα να παίξει. Βρήκαμε διάφορπυς πίνακες στον υπολογιστή με παιδικά παιχνίδια και αφού τους παρατηρήσαμε αποφασίσαμε:

Ο πίνακας με τον οποίο θα υποδεχτούμε τη Σάρα είναι ο πίνακας του Συμεών Σαββίδη "Γύρω γύρω όλοι".
Γνωρίσαμε το ζωγράφο πριν μιλήσουμε για τον πίνακα.
Μάθαμε που γεννήθηκε , που σπούδασε, τι στου άρεσε να ζωγραφίζει και με ποιον τρόπο.

Ο Συμεών Σαββίδης (Τοκάτ ή Τοκάτη (αρχαία Ευδοκιάδα) Μικράς Ασίας 1859 - Αθήνα 1927) από τους κυριότερους εκπροσώπους της λεγόμενης "Σχολής του Μονάχου", θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους δεξιοτέχνες έλληνες ζωγράφους τού 19ου αι. Στο έργο του εστιάζεται στην ανθρώπινη μορφή και τα ανατολίτικα ηθογραφικά θέματα.
Πραγματοποίησε σπουδές αρχιτεκτονικής στο Πολυτεχνείο της Αθήνας (1878-1880). Με ιδιωτική υποτροφία, συνέχισε και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην ζωγραφική στην Ακαδημία του Μονάχου (1880-1887) με δασκάλους τον Γύζη, τον Ludwig von Lofftz και τον Wilhelm von Diez. Έμεινε στο Μόναχο για πολλά χρόνια, πραγματοποιώντας ελάχιστα ταξίδια προς την πατρίδα του, την Μικρά Ασία, προκειμένου να συγκεντρώσει θεματικό υλικό για τα έργα του. Παρουσίασε πίνακές του σε μεγάλες διεθνείς εκθέσεις στην Ευρώπη. Το 1925 επέστρεψε φτωχός και άρρωστος στην Αθήνα, όπου και πέθανε δύο χρόνια αργότερα. 
Eίδαμε και άλλους πίνακες του ζωγράφου και παρατηρήσαμε τις διαφορές μεταξύ τους:
 Oriental γυναίκα με καθρέπτη
 Κινέζοι πύργος στο Μόναχο
 Oriental μπάνιο
 Κορίτσι στην ύπαιθρο
 Πορτρέτο ενός παιδιού με ναυτική ρούχα

Μελέτη σχετικά με το χρώμα
Ο Σαββίδης θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους δεξιοτέχνες Έλληνες ζωγράφους τού 19ου αι. Στο έργο του, το οποίο εστιάζεται στην ανθρώπινη μορφή και τα ανατολίτικα ηθογραφικά θέματα, αναζήτησε το τέλειο σχέδιο και την τέλεια χρωματική αρμονία. Χαρακτηριστικά δείγματα της δουλειάς του αποτελούν οι ελαιογραφίες Το άναμμα του τσιμπουκιού, η αριστοτεχνική Μελέτη χρωμάτων και οι ιμπρεσιονιστικής τάσης Βάρκες στα νερά του Βοσπόρου.
Τις απόψεις του για την τεχνική της ζωγραφικής τις παρουσίασε στο σύγγραμμά του Έργα και πάρεργα, το οποίο εξέδωσε στην γερμανική γλώσσα. Υπέγραφε πολλά από τα έργα του ως «S. Sabbides». Το προσωπικό του σημειωματάριο με τίτλο Έργα και πάρεργα, γραμμένο στα γερμανικά, φυλάσσεται στην Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδας και αποτελεί σημαντική πηγή για τη ζωή αλλά και για την τεχνοτροπία και τις απόψεις του Σαββίδη πάνω στη ζωγραφική.[2]
Οι ιστορικοί της τέχνης τον κατατάσσουν στην Σχολή του Μονάχου και πιο συγκεκριμένα στους «οριενταλιστές» («orientalistes») που καταπιάνονταν κυρίως με ανατολίτικα θέματα. Εντούτοις, στα τελευταία χρόνια της ζωής του ζωγράφισε πολύ ύπαιθρο με πλούσιο φως, τόσο που να κατηγορηθεί ότι «αφήνει τον γερμανικόν τρόπον της εκφράσεως διά να μαθητεύση εις το σχολείον της φύσεως».
Πρόκειται λοιπόν για ένα αντισυμβατικό ζωγράφο, που ενώ ανήκε στη σχολή του Μονάχου, μετά ασχολήθηκε με τον Οριενταλισμο αποτυπώνοντας ήθη και έθιμα της Μ. Ασίας αλλά γρήγορα εγκατέλειψε αυτό τον προσανατολισμό και ασχολήθηκε όψιμα με τον ιμπρεσσι0νισμό σε μια εποχή όπου στη Δύση τον είχαν εγκαταλείψει και είχαν ήδη στραφεί στον μοντερνισμό...

Οπότε το έργο του αυτό είναι ιμπρεσσιονιστικό.

Συγκεντρώσαμε πληροφορίες για το ζωγράφο και δημιουργήσαμε ένα πίνακα.

Παρατηρήσαμε τις λεπτομέρειες του πίνακα.Τα χρώματα, τα ρούχα και το φύλο των παιδιών, το χώρο που βρίσκονται, τον αριθμό τους και από αυτά προσπαθήσαμε να βγάλουμε συμπεράσματα για το χώρο και το χρόνο. 
Συμπεράναμε ότι τα παιδιά παίζουν "Γύρω γύρω όλοι στη μέση οι Μανώλης".
Κάνουμε αναπαράσταση του πίνακα μετά από παρατήρηση και συζήτηση.
Αποδώσαμε τον πίνακα εικαστικά δίνοντας σημασία στα χρώματα.



Κάναμε μαθηματικά με τον πίνακα παρατηρώντας τον αριθμό των παιδιών και τη θέση τους στο χώρο. Εισαγωγή στην πρόσθεση, βρίσκοντας πόσα παιδιά είναι στον κύκλο, πόσα έξω  και πόσα είναι συνολικά.




Παίζουμε με τον πίνακα παζλ , διαφορές, σύνθεση του πίνακα, με παιχνίδια που τους έφτιαξα.



Έτσι λοιπόν υποδεχόμαστε τη Σάρα και τη βάζουμε στον πίνακά μας.
Τα παιδιά παίζουν μαζί της...και δημιουργούν ορχήστρες!


Παίζουμε παιχνίδια που έπαιξε στα άλλα Νηπιαγωγεία.

Η ιστορία που φτιάξαμε εμείς με τον πίνακά μας και τη Σάρα είναι αυτή:
Γεμάτη με γλυκά συναισθήματα συνεχίζει η Σάρα το ταξίδι της. Αχ! Πόσο αγαπάει τα παιδιά! Μακάρι να μπορούσε να μείνει μαζί τους περισσότερο!
Μα κάτι ακούει! Χαρούμενες παιδικές φωνούλες! Μήπως βλέπει όνειρο; Μα όχι… Οι φωνές ακούγονται πίσω από εκείνα τα δέντρα… Πλησιάζει και βλέπει μία πλατεία όπου χαρούμενα  παιδιά παίζουν ένα παιχνίδι σε κύκλο και τραγουδάνε.
Η Σάρα χαμογελάει ευτυχισμένη και χαρούμενες νότες απλώνονται στον αέρα… Τα παιδιά ακούν την όμορφη μελωδία και γυρίζουν ξαφνιασμένα να δουν από που έρχεται. Βλέπουν τη Σάρα με την κούκλα αγκαλιά και τις αναμνήσεις της φορτωμένη και τρέχουν κοντά της.
Ο Κωνσταντίνος γλιστράει κατά λάθος, πέφτει κάτω και αρχίζει να κλαίει. Η Σάρα του χαϊδεύει το κεφάλι και με το όμορφο τραγούδι της του διώχνει τον πόνο. Ο Κωνσταντίνος και τα υπόλοιπα παιδιά χαμογελάνε.
Όλοι μαζί μπαίνουν στον κύκλο και αρχίζουν το παιχνίδι. Πέρασαν πολύ όμορφα και όταν βράδιασε τα παιδιά έπρεπε να γυρίσουν στο σπίτι τους και η Σάρα να συνεχίσει ο ταξίδι της. Της έδωσαν ένα κόκκινο καπέλο με γαλάζια  κορδέλα για να τους θυμάται. Ένα αεράκι φύσηξε και πήρε τη Σάρα μακριά πάνω από τη θάλασσα.
Γεια σου Σάρα…..
Την επενδύσαμε μουσικά με μουσικές που επέλεξαν τα παιδιά και τη δραματοποιήσαμε.
Έχουμε ήδη γνωρίσει τους πίνακες που συνάντησε στο ταξίδι της η Σάρα. Από
καθένα από αυτούς πήρε ένα αντικείμενο. Το φεγγάρι, το μικρό Πρίγκιπα,
τις παπαρούνες, τη  βαρκούλα, το μαντολίνο, τη μητρική αγάπη, ένα στεφάνι με
λουλούδια, μία κούκλα.
Δημιουργήσαμε τη διαδρομή της Σάρας της κιθάρας, κολλώντας με τη σειρά τους
πίνακες κάθε Νηπιαγωγείου και ακούγοντας κάθε φορά τις μουσικές
που τον συνόδευαν.

Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε δίπλα σε κάθε πίνακα το αντικείμενο που πήρε η Σάρα φεύγοντας από κει.

Το αποδώσαμε και σε ένα φύλλο αξιολόγησης το ταξίδι της Σάρας και τα αντικείμενα.Επίσης ζωγράφισαν τον πίνακα που τους άρεσε περισσότερο σε αυτό το ταξίδι:




















Το Νηπιαγωγείο Νέων Μουδανιών δημιούργησε ένα πολύ ωραίο τραγούδι για το τραγούδι της Σάρας πάνω στο ρυθμό του τραγουδιού "Καλοκαίρι μου μυρίζει".
Το τραγούδι -ταξίδι της κιθάρας (Καλοκαίρι μου μυρίζει)
Είναι η Σάρα η κιθάρα
τραγουδάει με μια λαχτάρα
Το ταξίδι ξεκινάει 
Απ το πίνακα το σκάει
επανάληψη κάθε φορά και μετά το κάθε δίστιχο λαλαλα)

Λαλαλα λαλαλα το φεγγάρι της μιλά
Λαλαλα λαλαλα και τα αστέρια χαιρετά

Λαλαλα λαλαλα τους πλανήτες συναντά 
Λαλαλα λαλαλα πρίγκιπας χαμογελά
Λαλαλα λαλαλα στο λιβάδι σταματά
Λαλαλα λαλαλα παπαρούνες συναντά
Λαλαλα λαλαλα μια παρέα συναντά 
Λαλαλα λαλαλα μαντολίνο τραγουδά
Λαλαλα λαλαλα το ποτάμι χαιρετά 
Λαλαλα λαλαλα και βαρκαδα ξεκινά
Λαλαλα λαλαλα μες στο σπίτι μια μαμά 
Λαλαλα λαλαλα το παιδί της δες κοιτά
Λαλαλα λαλαλα μες στη θάλασσα βουτά 
Λαλαλα λαλαλα μια γοργόνα βοηθά
Λαλαλα λαλαλα δυο παιδάκια συναντά 
Λαλαλα λαλαλα παίζει τρέχει και γελά
Λαλαλα λαλαλα στην παρέα τραγουδά 
Λαλαλα λαλαλα καπελάκι δες φορά 
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και το τραγουδούσαν συνέχεια. 
'Εφτιαξα μεγάλες καρτέλες με τους στίχους του τραγουδιού και αντιστοιχίσαμε σε κάθε πίνακα και αντικείμενο τη στροφή που ταίριαζε.


Δημιουργήσαμε ένα πίνακα ο καθένας με τα αντικείμενα που πήρε η Σάρα από κάθε Νηπιαγωγείο.














Φτιάξαμε ένα παιχνίδι για τη Σάρα, για να το πάρει μαζί της όταν επιστρέψει εκεί από όπου ξεκίνησε.
Το παιχνίδι μας λέγεται:"Κάνε τη Σάρα ευτυχισμένη".

"Κάνε τη Σάρα ευτυχισμένη"
Ένα παιδί είναι η Σάρα και τα άλλα παιδιά της λένε:
"Τώρα που ταξίδεψες μακριά
Είδες και άκουσες πολλά
Γύρισες πίσω ευτυχισμένη
Μα και πολύ κουρασμένη
1 2 3 τώρα με ρυθμό
Πες μου τι να κάνω για να σε χαρώ"
Και η Σάρα τους λέει τι να κάνουν για να την ευχαριστήσουν.
Να χορέψουν κάτι, να κάνουν παντομίμα, να τραγουδήσουν, να παίξουν ένα παιχνίδι, να κάνουν ένα ζώο, να κάνουν ότι παίζουν ένα μουσικό όργανο και ότι άλλο σκεφτούμε.
Η Σάρα αποφασίζει ποια θα είναι η επόμενη Σάρα
Το παίξαμε και το ζωγραφίσαμε:







Και εδώ μπορείτε να μας ακούσετε να παίζουμε:

Και ήρθε η  στιγμή να μας αποχαιρετήσει η Σάρα φορώντας το κόκκινο καπέλο με τις γαλάζιες κορδέλες που της χαρίσαμε.

Στη Σάρα, που μας γέμισε με νέες εμπειρίες και πολλές στιγμές χαράς, χαρίζουμε το παρακάτω βιντεάκι με όλες τις δράσεις μας και αγαπημένες μουσικές:
Θα σας πούμε σε άλλη ανάρτηση τι θα συμβεί όταν η Σάρα επιστρέψει εκεί από όπου δραπέτευσε φορτωμένη με τόσες αναμνήσεις, μουσικές και αγαπημένα αντικείμενα και συναισθήματα.
Καλό ταξίδι Σάρα....

3 σχόλια:

~~kindergarden teacher ~~ είπε...

ΥΠΕΡΟΧΗ ΚΙ ΑΥΤΗ ΗΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ E-TWINNING ΥΠΕΡΟΧΟ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΓΙΑ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ...ΧΙΛΙΑ ΜΠΡΑΒΟ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΣΑΣ

Νηπιαγωγός Πυθαγορείου είπε...

ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ, ΟΛΕΣ ΣΑΣ! ΜΠΡΑΒΟ!!!!

Nikoletta Frouzaki είπε...

ΠΟσα πολλά κάνατε! Πόσες πολλές γνώσεις αποκόμισαν τα απιδιά σας, παίζοντας, δημιουργώντας! ΜΠράβο σας κορίτσια!