Πέμπτη, 17 Οκτωβρίου 2013

"Τα βήματα για τη ζωή"-Έναρξη


Σήμερα ξεκινήσαμε να δουλεύουμε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα :" Τα βήματα για τη ζωή", της
Νάντιας  Κουρμούση και του Βασίλη Κούτρα.
Διαβάζουμε στην εισαγωγή της έκδοσης:
Είναι ένα πρόγραμμα ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων για το νηπιαγωγείο.
Αυτό το πρόγραμμα βασίζεται στην πεποίθηση ότι η προαγωγή της ψυχικής υγείας έχει κριτική σημασία και ότι τα παιδιά ανταποκρίνονται καλύτερα στις απαιτήσεις της μάθησης και του σχολείου, όταν και εμείς ως εκπαιδευτικοί ανταποκρινόμαστε θετικά στις ανάγκες τους για συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη. Ακόμη, βασίζεται στην βεβαιότητα ότι το σχολείο, ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες, όπου και εγκαθιδρύονται οι συμπεριφορές, έχει καθοριστικό ρόλο στην καλλιέργεια ικανοτήτων, όπως η ψυχική ανθεκτικότητα, η επινοητικότητα και η κριτική σκέψη, οι οποίες με τη σειρά τους στηρίζουν την συναισθηματική ευεξία. Η τελευταία θα βοηθήσει τα παιδιά, όχι μόνο να τα καταφέρνουν καλύτερα στη μαθητική τους ζωή, αλλά να καλλιεργούν υψηλές προσδοκίες και να προετοιμάζονται σωστά, για μια συναρπαστική, αποδοτική και θετική ενήλικη ζωή...."
Σκοπός του προγράμματος είναι να διδαχθούν τα παιδιά όχι τι "τι" αλλά το " πώς" να σκέφτονται, να αναπτύξουν την αυτοεκτίμησή τους και να καλλιεργήσουν ατομικές και κοινωνικές δεξιότητες, με έμφαση στη διαχείριση συναισθημάτων και στην επίλυση προβλημάτων.
Ευχαριστώ τις αγαπημένες μου φίλες και συναδέλφους, που με βοήθησαν πολύ στο να κατανοήσω το πρόγραμμα και την εφαρμογή του.
Την Κατερίνα Κανέλλη, που είναι και στη συντακτική ομάδα του προγράμματος, τη Γιώτα Αντωνοπούλου που το εφάρμοσε για χρόνια και την Καλλιόπη Παπουτσάκη για τις άπειρες ώρες που αφιέρωσε για να μου δώσει τις πολύτιμες συμβουλές της και την υλική της βοήθεια. 
Τη Σέβα Τριανταφύλλου που με στηρίζει σε όλα και μου έγραψε το ποίημα που έβαλα στην αυλαία του βοηθού.  
Η αφίσα μας.
Πριν αρχίσουμε με τη συνάδελφό μου Σοφία Καρυώτη την εφαρμογή του προγράμματος, είχαμε αρχίσει να συζητάμε κάποια πράγματα με τα παιδιά, για να τα προϊδεάσουμε. 
Κάναμε λοιπόν την παρακάτω αφίσα, προσπαθώντας να αποκρυπτογραφήσουμε τον τίτλο του προγράμματος.
Bγάλαμε το περίγραμμα από τις πατούσες μας σε χαρτονάκι και ο καθένας έκοψε τις πατούσες του και έγραψε πάνω το όνομά του.





 Τις κολλήσαμε σε χαρτί του μέτρου . Τα βήματά μας οδηγούν στη ζωή. Πώς θα κάνουμε τη ζωή. Η απάντηση δόθηκε από τα παιδιά. Μία καρδιά!!!


 Τα βήματά μας οδηγούν στη ζωή. Πώς θα κάνουμε τη ζωή. Η απάντηση δόθηκε από τα παιδιά. Μία καρδιά!!!
Ο καθένας λοιπόν έκοψε και έβαψε κόκκινη μία καρδιά. 
Μέσα κολλήσαμε τη φωτογραφία μας  και όλες οι καρδιές μαζί σχημάτισαν μία μεγάλη καρδιά. ΤΗ ΖΩΗ.

Κόψαμε και βάψαμε τα γράμματα που  σχηματίζουν τη φράση : « ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ».








Ακολουθώντας τις οδηγίες του προγράμματος κάναμε μία ενημερωτική συνάντηση με τους γονείς, καθώς η βοήθειά τους είναι καθοριστική για την επιτυχία του. 
Ενθουσιάστηκαν και έδειξαν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και προθυμία. 
Βασικό στοιχείο στην υλοποίηση του προγράμματος είναι να πραγματοποιείται σε συγκεκριμένες, σταθερές μέρες. Οι μέρες μας λοιπόν είναι Τετάρτη και Πέμπτη. 
Σήμερα ήταν η πρώτη μέρα εφαρμογής του . 
Η γνωριμία των παιδιών με το πρόγραμμα , η σημασία και ο ρόλος του παιδιού βοηθού, η γνωριμία με τα υλικά του προγράμματος.
Πρώτα πρώτα, ο καθένας έχοντας αγκαλιά ή δίπλα του τη γιαγιά Παγώνα ( η κούκλα περσόνα παίζει σημαντικό ρόλο), μας είπε ό,τι ήθελε για τον εαυτό του. 



Στη συνέχεια φτιάξαμε το κουτί του κεφιού.
Τους εξήγησα ότι όταν κάποια δραστηριότητα ή κάποιο  από τα παιχνίδια τους αρέσει πολύ,  θα το γράφουμε σε ένα χαρτάκι και θα το ρίχνουμε μέσα. Σε κάποια στιγμή που δε θα έχουμε καλή διάθεση ή θα είμαστε κουρασμένοι , το κουτί θα μας φτιάχνει τη διάθεση.
Ο καθένας ζωγράφισε μία χαρούμενη φατσούλα και την κόλλησε πάνω του. 





 Τους παρουσίασα το τραπέζι και τον πίνακα του βοηθού. Ο βοηθός θα κληρώνεται στο τέλος του διήμερου από τον προηγούμενο βοηθό. Θα μας φέρνει διάφορα αντικείμενα αγαπημένα που θεωρεί σημαντικά και θα μας μιλήσει γι΄αυτά.( Φωτογραφίες, παιχνίδια, βιβλία, dvd, CD, ζωγραφιά, βιβλίο κ.ά. Θα είναι το τιμώμενο πρόσωπο της τάξης αυτές τις 2 μέρες. Ο πρωταγωνιστής.
Ανοίγει λοιπόν η αυλαία και ο βοηθός μας παρουσιάζει τον εαυτό του.


Εδώ θα βάζουμε τις φωτογραφίες που θα φέρνει ο βοηθός.
 Και εδώ τα υπόλοιπα αγαπημένα του αντικείμενα.


Μετά ετοιμάσαμε 2 κουτιά. Στο ένα μπαίνουν τα ονόματα των παιδιών που έγιναν βοηθοί και στο άλλο τα ονόματα των παιδιών που δεν έγιναν βοηθοί.
 Το κάθε παιδί έγραψε το όνομά του και το έβαλε μέσα στο κουτί που έγραφε : « Δεν έγινα βοηθός».





Μετά φτιάξαμε το κουτί  του βοηθού. Αυτό θα το παίρνει το παιδί βοηθός, και θα βάζει μέσα τα αγαπημένα του αντικείμενα.
Στην  επιφάνειά του βάλαμε ένα παζλ με 20 κομμάτια . Κάθε παιδί που θα το παίρνει θα στολίζει όπως θέλει το δικό του κομμάτι. 

Μέσα στο κουτί θα μπαίνουν αυτά:
 Αυτό θα το συμπληρώνει το παιδί βοηθός πρωταγωνιστής στο σπίτι και θα μας το παρουσιάζει.
 Αυτή την καρδούλα θα την κόβει, θα τη ζωγραφίζει και θα στολίσουμε το κουτί μας με ό,τι αγαπάμε.
 Να και ο πρώτος μας βοηθός.
Το όνομά του μπήκε στο άλλο κουτί.

 Αυτές είναι οι κονκάρδες που έφτιαξα για τους βοηθούς. Ο βοηθός θα τη φοράει και τις 2 μέρες, για να ξεχωρίζει.

 Μόλις τελειώνει η θητεία του, θα κόβει το παζλ και θα το κολλάμε στο παλάτι μας, ( Αξιοποιούμε το περσινό μας παρουσιολόγιο).


14 σχόλια:

~~kindergarden teacher ~~ είπε...

ΚΑΛΗ ΑΡΧΗ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕςΙΑ ΕΥΧΟΜΑΙ ΟΛΑ ΤΑ ΕΦΤΙΑΞΕΣ ΤΕΛΕΙΑ ΜΕ ΜΕΡΑΚΙ ΜΠΡΑΒΟ ΣΟΥ !!

Άννη Λιβαθινού είπε...

Καλή αρχή Αριάδνη μου!!!Θα παρακολουθώ με αγωνία την εξέλιξη!!!

Eλένη Μαμανού είπε...

ΟΛΑ ΥΠΕΡΟΧΑ!!!! ΜΠΡΑΒΟ ΣΑΣ !!!! ΚΑΛΗ ΑΡΧΗ !!!!!!

Άννα Τσιγγερλιώτη είπε...

Πολυ ωραιο ξεκινημα, οργανωμενο..περιμενω συνεχεια!!!

Νηπιαγωγός Πυθαγορείου είπε...

ΤΟ ΞΕΡΩ ΑΥΤΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ, ΤΟ ΕΙΧΑΜΕ ΚΑΝΕΙ ΣΕ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΜΕ ΤΟ ΦΑΡΟ. ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ! ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΟΛΑ! ΑΝΤΕ ΚΑΝΤΕ ΠΡΑΜΑΤΟΥΛΙΑ ΝΑ ΠΑΙΡΝΟΥΜΕ ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ! ΚΑΛΗ ΑΡΧΗ ΑΡΙ! (ΠΟΤΕ ΘΑ ΔΟΥΛΕΨΟΥΜΕ ΜΑΖΙ;)

Κική είπε...

ΚΑΛΗ ΑΡΧΗ ΑΡΗ !!!!!!!!ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ !!!!!!!!!!!ΜΙΑ ΧΑΡΑ ΤΑ ΟΡΓΑΝΩΣΑΤΕ ΟΛΑ !!!!!!!

Αριάδνη είπε...

ΧΑΧΑΧΧΑΧ ΜΑΡΙΑ! ΣΕΡΡΕΣ Η ΣΑΜΟ;;;; ΟΠΟΤΕ ΘΕΛΕΙΣ! ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΕΤΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ! ΜΗ ΔΙΣΤΑΖΕΤΕ! ΜΑΣ ΕΧΕΙ ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΕΙ!

Δέσποινα Παρταλά είπε...

Καλή αρχή!!!!!!!!! Περιμένουμε τη συνέχεια για να βαδίσουμε κι εμείς στα βήματα σας!!!!

Διόνη Κανερνή είπε...

Όλα υπέροχα Αριάδνη μου!!!!Καλή αρχή!!!

Soultana Manesi είπε...

ΣΑΣ ΑΞΙΖΟΥΝ ΠΟΛΛΑ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΠΕΡΟΧΕΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΕΣ ΙΔΕΕΣ. η ΑΥΛΑΙΑ ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΗ...ΜΠΡΑΒΟ, ΑΝΑΜΕΝΟΥΜΕ ΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ. ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΣΕ ΟΛΑ.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΠΑΕΥΘΥΜΙΟΥ είπε...

καλή αρχή Άρι μου και δημιουργική συνέχεια !!!!!

Νηπιαγωγείο Χρισσού Φωκιδας είπε...

μπράβο σας καλό ξεκίνημα και καλή συνέχεια στο πρόγραμμά σας!

effie kakarougka είπε...

Καλή αρχή στα βήματα για τη Ζωή!!!ωραίες οι δραστηριότητες και πολύ καλές οι ιδέες σας, γιατί σημασία δεν έχει το βιβλίο αλλά αυτός που το ζωντανεύει!!!!
Ενημερωτικά , η νέα έκδοση έχει 2 τόμους με 3 νομίζω επιπλέον κεφάλαια, δείτε τα και αυτά ίσως σας φανούν χρήσιμα για το πρόγραμμά σας!!!

Τριανταφυλλένια είπε...

Πάρα πολύ όμορφες ιδέες! Το έχω κάνει κι εγώ 2 χρονιές το πρόγραμμα και κάνει μεγάλη διαφορά στα παιδιά! την επόμενη φορά θα αξιοποιήσω τις ιδέες σου!! Ευχαριστούμε!!!