Actionaid

Τετάρτη 27 Δεκεμβρίου 2023

Εργαστήρια Δεξιοτήτων: "Προλαβαίνουμε τη Βία πριν εμφανιστεί”. Μέρος 1ο

 


Την σχολική χρονιά  2023-24 και τα 3 τμήματα  του νηπιαγωγείου μας, επιλέξαμε να  ασχοληθούμε στην πρώτη θεματική ενότητα των Εργαστηρίων  Δεξιοτήτων με:

 1.Θεματική ενότητα: Ζω καλύτερα – Ευ ζην .Ψυχική και συναισθηματική υγεία-πρόληψη. Tίτλος:”Ενδυνάμωση. Συνεργασία. Αποδοχή. Προλαβαίνουμε τη Βία  πριν εμφανιστεί”, που στοχεύει να καλλιεργήσει στα παιδιά δεξιότητες αυτογνωσίας αυτοπεποίθησης και ενσυναίσθησης με απώτερο σκοπό την πρόληψη της βίας.

Το εντάξαμε στο σχέδιο δράσης της σχολικής μονάδας με βάση τον άξονα: "Διδασκαλία , μάθηση και αξιολόγηση", στα πλαίσια της "Παιδαγωγικής και Μαθησιακής λειτουργίας"  με θέμα:

"Το σχολείο μας ενώνει.Ναι στη φιλία όχι στη βία."

Κύριος Στόχος του σχεδίου δράσης, είναι η δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης, αλληλοκατανόησης, αλληλοσεβασμού  ανάπτυξης συλλογικού πνεύματος και αλληλεγγύης μεταξύ των μαθητών/τριών και η επίλυση συγκρούσεων και η διαχείριση κρίσεων στο σχολείο.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην εισαγωγή του προγράμματος "Προλαβαίνουμε τη Βία πριν εμφανιστεί”, των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων:

"Η εξοικείωση με το διαφορετικό βοηθάει στην ισότιμη αντιμετώπιση του και παρέχει περισσότερες δυνατότητες ως προς την αποδοχή του. Πολύ συχνά οι αντιδράσεις απέναντι στο διαφορετικό είναι εκδηλώσεις βίας. Τα τελευταία χρόνια έχουμε γίνει μάρτυρες περιστατικών βίας τα οποία λαμβάνουν χώρα και στο σχολικό πλαίσιο. Το ζητούμενο πριν την εκδήλωση και την αντιμετώπιση του περιστατικού βίας είναι η πρόληψη.

Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η πρωτογενής πρόληψη εκδήλωσης περιστατικών βίας και η καλλιέργεια της συναισθηματικής ανάπτυξης, με ιδιαίτερη έμφαση στην εξοικείωση-αποδοχή του «άλλου». Με ποιους τρόπους βοηθάμε τον εαυτό μας, ως άτομο, αλλά και ως μέλος της ομάδας, να αποδεχτεί τον «άλλον», αλλά και να αναπτύξει μηχανισμούς άμυνας όταν νιώσει ότι απειλείται;"

1ο Εργαστήριο: « Ένας κύκλος μας ενώνει».

Τα παιδιά κάθονται στην αρχή σε κύκλο και ο καθένας λέει κάτι που θέλει να ξέρουν οι άλλοι γι΄αυτόν. Στη συνέχεια χωρίζονται σε ομάδες και συν-διαμορφώνουν το συμβόλαιο της τάξης.

Σε ένα κανσόν 50χ70 « γράφουν» και  ζωγραφίζουν τους όρους του συμβολαίου και τους υπογράφουν.




Δημιουργούμε το παζλ της τάξης μας, όπου το κάθε παιδί σε ένα κομμάτι έχει ζωγραφίσει έναν κανόνα που θέλει να τηρείται από όλους και το ονομάσαμε:
"Ο Σεβασμός στην τάξη μας χτίζεται κομμάτι κομμάτι."


Και πήραν θέση και τα 2 στην πόρτα μας για να μην τα ξεχνάμε:
2ο Εργαστήριο: «Ο εαυτός μου», οι «άλλοι» (Ατομική- Συλλογική Ταυτότητα).

Τα παιδιά χωρίζονται μεταξύ τους σε ζευγάρια.-Στα ζευγάρια το κάθε παιδί μιλάει για τον «εαυτό» του. Αναζητούν κοινά στοιχεία μεταξύ τους.

Στη συνέχεια καταγράφουμε τα κοινά τους στοιχεία σε μικρές αφίσες που δημιουργούν τα ζευγάρια των παιδιών:




Δημιουργούν τώρα 4 ομάδες, με βάση κάποια  κοινά στοιχεία, από τα οποία διαμορφώνεται η κάθε ομάδα. Τα μέλη της κάθε ομάδας συναποφασίζουν το όνομα, το έμβλημα και το σύνθημα της ομάδας .

Σε χαρτί Α3, «γράφουν» το όνομα της ομάδας τους, ζωγραφίζουν το έμβλημά τους και «γράφουν» με το δικό τους τρόπο ή ζωγραφίζουν τα κοινά χαρακτηριστικά που τους κάνουν ομάδα, δημιουργώντας την ταυτότητα της ομάδας.





Οι ομάδες «ενώνουν» τις ιδέες τους και όλοι μαζί δημιουργούν το έμβλημα της τάξης.Τα παιδιά επηρεασμένα από το etwinning έργο μας "My Colorful Emotions #AI&STEAM" δημιουργούν την παρακάτω αφίσα της τάξης με έμβλημα το τερατάκι των χρωμάτων.










Σε φύλλο αξιολόγησης το κάθε παιδί δημιουργεί το πορτραίτο του:





Σε άλλο φύλλο αξιολόγησης το κάθε παιδί μας παρουσιάζει κάποια από τα πράγματα που αγαπάει:
Αγαπημένο χρώμα, αγαπημένη εποχή, αγαπημένο φρούτο, αγαπημένο ζώο και αγαπημένο παιχνίδι:






Στο τέλος του εργαστηρίου, τα παιδιά συζητούν, αξιολογούν, παρουσιάζουν τις ομαδικές και ατομικές εργασίες τους και σιγά σιγά συνειδητοποιούν ότι ενώ το κάθε παιδί είναι μοναδικό, ταυτόχρονα έχει κοινά στοιχεία με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας της τάξης.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου